Skriftlig spørsmål fra Roy Steffensen (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:221 (2022-2023)
Innlevert: 25.10.2022
Sendt: 25.10.2022
Besvart: 02.11.2022 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Roy Steffensen (FrP)

Spørsmål

Roy Steffensen (FrP): Det er urimelig og konkurransevridende om en aktør er fritatt å kreve merverdiavgift på sitt produkt, mens en annen aktør er pålagt å kreve inn merverdiavgift på akkurat samme produkt. Dette gjelder imidlertid for jakt og fiske, hvor det er fritak for merverdiavgift på statlig grunn.
Vil statsråden ta initiativ til likebehandling, og således frita merverdiavgift på jakt og fiske også på privat grunn?

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: Merverdiavgiften skattlegger det innenlandske forbruket av varer og tjenester mest effektivt når den er enkelt utformet, med få særregler og unntak. Den gir da et vesentlig proveny til relativt lave kostnader. Mitt utgangspunkt er å være varsom med å foreslå særregler. I NOU 2019: 11 anbefalte et enstemmig ekspertutvalg å avvikle reduserte satser og fritak.
Merverdiavgiftspliktige virksomheter oppkrever merverdiavgift for staten når de omsetter varer og tjenester, dersom omsetningen ikke er særskilt unntatt fra den generelle avgiftsplikten. Virksomhetene har på den annen side rett til å fradragsføre inngående merverdiavgift på innsatsfaktorene, for produksjonen av merverdiavgiftspliktige varer og tjenester.
Stortingsrepresentanten Roy Steffensen omtaler at private virksomheter oppkrever merverdiavgift når de omsetter rett til jakt og fiske, men at det ikke betales merverdiavgift for jakt og fiske på statlig grunn. Jeg ser at dette umiddelbart kan fremstå som urettferdig.
Retten til jakt og fiske på statlig grunn har karakter av allemannsrett. Selv om det kreves betalt er det usikkert om en slik rett kan være gjenstand for omsetning, og dermed om dette vilkåret for merverdiavgiftsplikt er oppfylt. Hensynet til klarhet er ivaretatt ved forskriftsbestemmelse som unntar omsetning av jakt og fiske på statens grunn, og i bygdeallmenninger, fra merverdiavgiftsplikt. Unntak fra avgiftsplikt innebærer både at det ikke skal oppkreves merverdiavgift for omsetningen, og at omsetningen verken kvalifiserer for registrering i Merverdiavgiftsregisteret eller for å fradragsføre inngående merverdiavgift.
Et mål om å gi private virksomheter tilsvarende merverdiavgiftsbehandling som gjelder for forvaltningen av jakt og fiske på statlig grunn, kunne tilsi at også omsetning av jakt og fiske på privat grunn unntas fra merverdiavgiftsplikt. Dette vil imidlertid kunne påføre slike virksomheter økte kostnader, både til administrasjon og inngående merverdiavgift som ikke kan fradragsføres. I tillegg vil det å utvide unntak fra merverdiavgiftsplikten bringe oss lenger unna målet om at merverdiavgiften skal skattlegge det innenlandske forbruket av varer og tjenester, og dermed kunne svekke statens finanser.
Jeg har som nevnt forståelse for innvendinger mot at jakt og fiske på statens grunn og i bygdeallmenninger, merverdiavgiftsbehandles på annen måte enn jakt og fiske på privat grunn. På den annen side speiler merverdiavgiftsreglene på denne måten allemannsrettens særlige stilling i Norge, og jeg har da heller ikke planer om å fremme forslag om å endre merverdiavgiftsreglene for jakt og fiske.