Hans Andreas Limi (FrP): Hvilke momenter, herunder størrelse og tidshorisont for avkastningen, legger statsministeren til grunn som kan forsvare at kjøpet av Meraker Brug skal gi en avkastning/meravkastning ifht. SPU som tilsier at kjøpet føres «under streken» i statsbudsjettet?
Begrunnelse
I uttalelse av 31. mai 2022 til dok8:245 D (2021-2022) om samfunnsøkonomisk lønnsomme investeringer i Norge uttaler finansministeren bl.a.
«Investeringer i realkapital er ikke en formuesomplassering i statsbudsjettet.
Staten har tilgang til å omplassere formue gjennom kapitaltransaksjoner som lånefinansieres. (…) For at en investering skal kunne være en kapitaltransaksjon som kan finansieres med lån, kreves det en forventet finansiell avkastning på kapitalen som minst tilsvarer avkastningen på alternative plasseringer. Avkastningen må også dekke en evt. forringelse av kapitalen. Det gjør at de aller fleste offentlige investeringer i realkapital bør anses som en ordinær utgift på statsbudsjettet, og ikke en formuesomplassering.»
Det kan ikke ses at det er godgjort hvordan «under-streken-postering» av kjøpet av eiendommen Meraker Brug står seg i forhold til denne uttalelsen.
Statsministeren omtalte krav til føring av poster «under streken» i statsbudsjettet i spørsmål til Erna Solberg i Stortingets spørretime onsdag den 6. februar 2019.
«- Under streken skal man føre penger som handler om investering eller utlån, dvs. at man kan hente pengene tilbake.».
« - Vårt pensjonsfond er et pensjonsfond hvor vi skal spare til pensjon. (…) Da kan man være fristet til å si: Er meningen med å skulle kunne føre disse utgiftene under streken at vi en gang i framtiden skal selge regjeringskvartalet for å kunne betale pensjoner? Det er det neppe.».
Fra Prop. 6 S (2022–2023) Endringer i statsbudsjettet 2022 under Landbruks- og matdepartementet (kapitalforhøyelse og statlig lån til Statskog SF), fremgår det at «Styret legger til grunn at en samlet drift av foretakets arealer og AS Meraker Brugs arealer vil gi grunnlag for mer rasjonell drift». Det må derfor antas at det like lite som for nytt regjeringskvartal finnes en intensjon om et senere salg av Meraker Brug.
Skal statsministerens resonnement følges må det legges til grunn at investeringen på 2,65 mrd. kroner er en lønnsom investering som skal gi finansiell avkastning. I dette må det for å komme inn under en reell avkastningsmotivert beslutning om å føre kjøpet «under streken», antas ligge en begrunnet forventning om en meravkastning ifht. SPUs avkastning på de samme midlene.