Skriftlig spørsmål fra Hans Andreas Limi (FrP) til statsministeren

Dokument nr. 15:228 (2022-2023)
Innlevert: 25.10.2022
Sendt: 26.10.2022
Rette vedkommende: Finansministeren
Besvart på vegne av: Finansministeren
Besvart: 28.10.2022 av statsminister Jonas Gahr Støre

Hans Andreas Limi (FrP)

Spørsmål

Hans Andreas Limi (FrP): Hvilke momenter, herunder størrelse og tidshorisont for avkastningen, legger statsministeren til grunn som kan forsvare at kjøpet av Meraker Brug skal gi en avkastning/meravkastning ifht. SPU som tilsier at kjøpet føres «under streken» i statsbudsjettet?

Begrunnelse

I uttalelse av 31. mai 2022 til dok8:245 D (2021-2022) om samfunnsøkonomisk lønnsomme investeringer i Norge uttaler finansministeren bl.a.

«Investeringer i realkapital er ikke en formuesomplassering i statsbudsjettet.
Staten har tilgang til å omplassere formue gjennom kapitaltransaksjoner som lånefinansieres. (…) For at en investering skal kunne være en kapitaltransaksjon som kan finansieres med lån, kreves det en forventet finansiell avkastning på kapitalen som minst tilsvarer avkastningen på alternative plasseringer. Avkastningen må også dekke en evt. forringelse av kapitalen. Det gjør at de aller fleste offentlige investeringer i realkapital bør anses som en ordinær utgift på statsbudsjettet, og ikke en formuesomplassering.»

Det kan ikke ses at det er godgjort hvordan «under-streken-postering» av kjøpet av eiendommen Meraker Brug står seg i forhold til denne uttalelsen.
Statsministeren omtalte krav til føring av poster «under streken» i statsbudsjettet i spørsmål til Erna Solberg i Stortingets spørretime onsdag den 6. februar 2019.

«- Under streken skal man føre penger som handler om investering eller utlån, dvs. at man kan hente pengene tilbake.».

« - Vårt pensjonsfond er et pensjonsfond hvor vi skal spare til pensjon. (…) Da kan man være fristet til å si: Er meningen med å skulle kunne føre disse utgiftene under streken at vi en gang i framtiden skal selge regjeringskvartalet for å kunne betale pensjoner? Det er det neppe.».

Fra Prop. 6 S (2022–2023) Endringer i statsbudsjettet 2022 under Landbruks- og matdepartementet (kapitalforhøyelse og statlig lån til Statskog SF), fremgår det at «Styret legger til grunn at en samlet drift av foretakets arealer og AS Meraker Brugs arealer vil gi grunnlag for mer rasjonell drift». Det må derfor antas at det like lite som for nytt regjeringskvartal finnes en intensjon om et senere salg av Meraker Brug.
Skal statsministerens resonnement følges må det legges til grunn at investeringen på 2,65 mrd. kroner er en lønnsom investering som skal gi finansiell avkastning. I dette må det for å komme inn under en reell avkastningsmotivert beslutning om å føre kjøpet «under streken», antas ligge en begrunnet forventning om en meravkastning ifht. SPUs avkastning på de samme midlene.

Jonas Gahr Støre (A)

Svar

Jonas Gahr Støre: Det er normalt to vilkår som må være oppfylt for å kunne budsjetteres «under streken»:

1. Tiltaket må gi en forventet avkastning som svarer til risikoen ved plasseringen
2. Avkastningen må være finansiell og stamme fra inntekter i et marked

For at en plassering skal gi tilstrekkelig finansiell avkastning må staten kunne forvente å få like godt betalt for risikotaking som det en finansiell investor ville ha krevd i samme situasjon. Det innebærer at det må gjøres en grundig vurdering av om staten kan forvente en avkastning som svarer til risikoen. Kjøpet av Meraker Brug er vurdert etter disse kriteriene.
Styret i Statskog anser kjøpet av Meraker Brug som en forretningsmessig investering, og statens finansielle rådgiver har vurdert at kjøpesummen er innenfor rammen av en markedsmessig verdsettelse av aksjene, jf. Prop. 6 S (2022-2023). På denne bakgrunn er det vurdert at kapitaltilførselen til Statskog vil gi staten en finansiell avkastning i tråd med det en finansiell investor ville ha krevd.
Statens finansielle rådgiver, Pareto Securities, har vurdert og analysert kjøpet av Meraker Brug ut fra et finansielt og kommersielt perspektiv, og ikke hensyntatt eventuelle politiske eller samfunnsmessige vurderinger, jf. Prop. 6 S (2022-2023).
Det vil ikke være riktig av meg å kommentere de spesifikke avkastningskravene som er brukt på de ulike verdielementene i transaksjonen, da dette er å regne som forretningssensitive opplysninger.
For ytterligere vurderinger av vilkårene for å kunne budsjetteres «under streken», herunder at det ikke er noen direkte kobling til avkastningen i SPU, viser jeg til svaret jeg ga til skriftlig spørsmål 184 fra stortingsrepresentant Hans Andreas Limi vedrørende samme tema.