Guri Melby (V): Hvilke grep vil regjeringen selv ta for å motivere elevene til læring og bidra til å dempe konsekvensene av pandemien og streiken på barn og unges læring?
Begrunnelse
Mange elever opplever nå å miste motivasjonen for læring, fordi skolegangen deres har blitt så sterkt preget av pandemien og streik. Elevene som startet på videregående skole høsten 2020 har ikke hatt noen normale skoleår. De to første var preget av pandemi, og i høst kom lærerstreiken. Blant annet kunne NRK tirsdag morgen fortelle om elevene ved Skeisvang videregående skole i Haugesund som ikke har hatt noen eksamen tidligere, fordi avgangseksamen deres i 10.klasse ble avlyst.
Det gjør at elevene nå gruer seg ekstra til møte med sin første eksamen, og det medfører økt press på skolehelsetjenesten. Flere elever er bekymret for at de har gått glipp av pensum og ikke har oversikt over lærestoffet sitt når de skal videre i annen utdanning eller yrkesliv etter videregående.
Regjeringens svar på dette er å plassere hele ansvaret på skolene, og at de kommunene som sparte penger på streiken forventes å bruke pengene på skolen. Det er lett å være enig i det siste, men også ved skoler som ikke ligger i kommuner hardt rammet av streiken er det utfordringer med å motivere elevene til læring etter flere år med unntakstilstand. Samtidig foreslår regjeringen i statsbudsjettet å kutte i midlene til å ta igjen tapt læring etter pandemien, og regjeringen legger ikke inn midler til sommerskole i 2023 som kunne ha vært nyttig for de elevene som har flere år igjen i skoleløpet.