Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:253 (2022-2023)
Innlevert: 28.10.2022
Sendt: 31.10.2022
Besvart: 03.11.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Hva er regjeringen sin ambisjon for å få ned reisetida med tog mellom Oslo - Bergen?

Begrunnelse

Regjeringen har i sitt statsbudsjett foreslått å utsette viktige vei og baneprosjekt på bergensbanen. K5 mellom Bergen og Voss og Ringeriksbanen er to av disse prosjektene som ikke har blitt funnet midler til i dette budsjettet til stor skuffelse fra alle som er opptatt av innkorting av reisetida.
Budsjettforslaget gir inntrykk av mindre ambisjoner for å korte ned reisetiden på tog mellom landets største byer. Det er på sin plass å utfordre statsråden på hva som er hans ambisjon for innkorting og hvordan han ser for seg at det skal skje.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Bergensbanen er en viktig nasjonal forbindelse mellom øst og vest og mellom de to største byene i landet. Utviklingen av togtilbudet på Bergensbanen er høyt prioritert i Nasjonal transportplan 2022- 2033, og dagens regjering satser videre på tiltak og løsninger som legger til rette for effektiv og sikker person- og godstrafikk mellom Oslo og Bergen. Et forbedret togtilbudet inn mot Bergen, med ny Ulriken tunnel, oppgradering av gammel tunnel, ny stasjon på Arna, samt dobbeltspor mellom Fløen og Bergen er viktige investeringer for effektiv og rask kollektivtransport i byområdet.
For gods godstransporten, vil effektpakkene Ny rutemodell Vossebanen og Kombitransport Oslo-Bergen gi bety bedre betingelser for næringslivet gjennom kortere framføringstid og mulighet for å kjøre lenger godstog på strekningen.
De mest omfattende prosjektene på strekningen, Fellesprosjektet Fre16/Ringeriksbanen og Fellesprosjektet Arna-Stanghelle, er imidlertid to av de store infrastrukturprosjektene med oppstart i første NTP-periode regjeringen har sett seg nødt til å utsette. Den pressede økonomiske situasjonen Norge er i, i dag, gir ikke tilstrekkelig handlingsrom til å sette i gang to så store prosjekter nå, som også vil legge beslag på store deler av samferdselsbudsjettet i mange år fremover.