Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:258 (2022-2023) Innlevert: 28.10.2022 Sendt: 31.10.2022 Besvart: 04.11.2022 av fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran
Linda Hofstad Helleland (H): Jeg viser til Innst. 224S (2021-2022) og ber om svar på når, og på hvilken måte, statsråden vil komme tilbake til stortinget med forslag om tiltak for å forhindre drukningsulykker som er knyttet til yrkesulykker til havs og drukning i en bredere forstand?
Bjørnar Skjæran: Norske skip og fartøy skal være gode, seriøse og trygge arbeidsplasser. Tidligere i år ga jeg derfor Sjøfartsdirektoratet i oppdrag å utarbeide et faglig grunnlag knyttet til etablering av en nullvisjon for fiskeflåten, samt en vurdering av om nullvisjonen bør bygges ut slik at næringsfartøy generelt omfattes. På fritidsbåtområdet er det allerede etablert en nullvisjon, og det er også utarbeidet en handlingsplan som løper fra 2019-2023. Direktoratet ble derfor også bedt om å vurdere om nullvisjonen knyttet til fritidsbåter bør omfattes i det videre nullvisjonsarbeidet. Videre ble Stortingets vedtak nr. 481, i tilknytning til behandlingen av Dokument 8:86 S (2021-2022) og Innst. 224 S (2021-2022), oversendt Sjøfartsdirektoratet, og direktoratet ble bedt om å se hen til vedtaket i arbeidet med det faglige grunnlaget for etablering av en nullvisjon. Sjøfartsdirektoratets faglige innspill til hvordan en nullvisjon i sjøfarten bør innrettes og hvem den bør omfatte, er mottatt av departementet og er under behandling. Jeg vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte. Jeg gjør også oppmerksom på at Sjøfartsdirektoratet jobber kontinuerlig med sikkerhet til sjøs, gjennom blant annet tilsynsaktivitet og holdningsskapende arbeid.