Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:261 (2022-2023)
Innlevert: 28.10.2022
Sendt: 31.10.2022
Besvart: 02.11.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Kan statsråden forsikre bransjen og Stortinget om at de veiprosjekt som hadde planlagt oppstart i 2023 vil bli startet opp i 2024, og kan statsråden forsikre om at veiprosjekt som er byggeklare i 2024 faktisk får bevilgning til slik oppstart?

Begrunnelse

I regjeringens forslag til statsbudsjett vil det ikke være oppstart av noen store veiprosjekter i 2023. I tillegg blir forberedende arbeider på mange veiprosjekt skrinlagt eller forsinket, noe vi blant annet ser på E16 Arna-Voss. Samferdselsministeren har selv indikert at Statens vegvesen sin prioriteringsliste over store og viktige vegprosjekter kan bli endret som følge av at det ikke igangsettes noen nye av disse prosjektene i 2023. Det betyr at det vil bli betydelig forsinkelser / kanselleringer av veiprosjekter i 2024 og fremover. Det tegner dessverre et mørkere bilde over horisonten for norsk anleggsbransje og norske entreprenører, og skaper betydelig med usikkerhet for bransjen når de skal vurdere blant annet investeringer, ansettelser og satsinger.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Som representanten Stordalen kjenner til er ettårsprinsippet, om at budsjettet vedtas for kalenderåret, et av hovedprinsippene i statsbudsjettet. Jeg kan derfor ikke love noe om hva som kommer i budsjettet for 2024. På side 12 i Prop. 1 S (2022-2033) er det nevnt flere prosjekter som fikk midler til forberedende arbeider i 2022, men der dette ikke videreføres i budsjettforslaget for 2023. Det er presisert at fremdrift i prosjektene vil bli vurdert frem mot statsbudsjettet for 2024.
Jeg er opptatt av å skape mest mulig forutsigbarhet både for transportvirksomhetene, for berørte bransjer og for de som venter på ny å ta i bruk ny vei. Men, det er usikre og krevende tider og det er viktig med en balansert og ansvarlig politikk. Regjeringen vil i styringen av samferdselssektoren ta utgangspunkt i at det vil være begrenset rom for vekst i bevilgningene i årene framover. Hovedstrategien vil være å ta vare på eksisterende infrastruktur. Det betyr at drift-, vedlikehold og utbedringer prioriteres, mens det vil være mindre rom for å starte opp store investeringsprosjekt på riksvei enn det som følger av Nasjonal transportplan 2022-2033. Det betyr ikke at vi ikke skal investere i ny vei framover, men at vi i 2023 må holde igjen noe aktivitet slik at vi ikke binder opp for stor andel av budsjettet til dette de neste årene.