Helge André Njåstad (FrP): Vil statsråden ta initiativ til å få etablert en ordning som reduserer kapitalbindingen på prosjekter som bygges ved norske skipsverft gjennom risikoavlastning fra det statlige virkemiddelapparatet?
Begrunnelse
Finansieringsordningene for bygging av skip gjennom virkemiddelapparatet bidrar til å avlaste risiko for finansinstitusjoner og rederi. Samtidig er det ingen ordning som i tilstrekkelig grad avlaster skipsverftene. Dette gjør at likviditeten i verftene bindes opp under hele byggeperioden. Kapitalbindingen dette medfører gjør at det er vanskelig for verftene og bygge ordrereserve, og slik bidra til et høyt og stabilt aktivitetsnivå.
Denne likviditetsbindingen er også problematisk når prosjektenes risiko er lav. Regjeringen har så langt ikke kommet opp med en løsning på denne utfordringen selv om maritim sektor er satsingsområde både i grønt industriløft og i regjeringens ambisjoner om økt eksport gjennom “hele Norge eksporterer“.
Samtidig som ordningen foreløpig uteblir for norske skipsverft bidrar EKSFIN til finansiering og risikoavlastning for skip bygget på skipsverft utenfor EØS området, eksempelvis i Tyrkia. Det er for meg et paradoks at det norske virkemiddelapparatet bedre kan avlaste risiko for skip bygget på et Tyrkisk verft enn for et skip bygget på et norsk verft.