Hege Bae Nyholt (R): Gitt erfaringene med tilsyn med kommersielle privatskoler, hvordan ser ministeren for seg at mer tilsyn med kommersielle barnehager skal løse problemene med superprofitt i barnehagesektoren?
Begrunnelse
De kommersielle barnehagene har vist seg å være svært kreative i å finne måter å ta penger bort fra barna. Det det ikke er utbyttene som gir velferdsprofitørene den største gevinsten, selv om det er snakk om høye beløp. I 2018 gikk de private barnehagene med 1,2 mrd. kroner i overskudd. 10 pst. – 120 mill. kroner – gikk i utbytte til eierne, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). Kunnskapsministeren uttaler til både E24 02.11 og Klassekampen 03.11 at problemene med superprofitt og den påfølgende Sveits-flyttingen til eierne av Læringsverkstedet skyldes for svak kontroll og tilsyn med private barnehager.
Samtidig har det versert en sak i Klassekampen om hvordan privatskolekjeden Akademiet bruker offentlige tilskuddspenger. Utdanningsdirektoratet (Udir) påpeker at de stadig ser en stor udekket risiko for brudd på regelverket for privatskolene og at de ikke åpner tilsyn i flere tilfeller selv om det er indikasjoner på regelbrudd, på grunn av kapasitet. Forliket mellom Akademiet og Kunnskapsdepartementet forplikter departementet til å ikke føre tilsyn for årene 2015 til 2019. At dette ikke har noen sammenheng med kapasiteten til å føre tilsyn virker usannsynlig.
Ifølge Udir går 17 000 elever på norske private videregående skoler, altså der de store kommersielle aktørene i sektoren gjør seg gjeldende. Det går 133 000 barn i private barnehager, og de kommersielle barnehagekjedene Læringsverkstedet, Espira og FUS eier alene 830 av disse barnehagene.