Skriftlig spørsmål fra Lan Marie Nguyen Berg (MDG) til finansministeren

Dokument nr. 15:327 (2022-2023)
Innlevert: 04.11.2022
Sendt: 07.11.2022
Besvart: 14.11.2022 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Lan Marie Nguyen Berg (MDG)

Spørsmål

Lan Marie Nguyen Berg (MDG): I dag kan man få momsfritak ved kjøp av ny elbil. Samtidig må de som leier elbil gjennom bildelingstjenester betale full moms. Dette er urettferdig overfor bildelingsbransjen og de som leier elbil når de bidrar til bedre utnyttelse av elbilene som eksisterer og bedre utnyttelse av areal, særlig i byene våre. Elbildeling er noe vi bør heie på og tilrettelegge for, og gi gode rammevilkår.
Vil regjeringen derfor fjerne momsen på elbildeling for å tilrettelegge for miljø- og byvennelig bildeling?

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: Omsetning og leasing av kjøretøy som bare kan benytte elektrisitet til fremdrift (elbiler), er i dag fritatt for merverdiavgift.
Fritaket for leasing omfatter skriftlige kontrakter hvor leieperioden er minst 30 dager. Utleie av elbiler for kortere perioder omfattes ikke av fritaket og vil derfor være avgiftspliktig på vanlig måte. Bildelingstjenester er ikke et entydig begrep og kan omfatte ulike konsepter. Regelverket i dag bygger på et entydig skille basert på leieperioden, mens det er vanskelig å identifisere noen fellesnevnere i disse konseptene utover at kunden gis adgang til å benytte en bil mot å betale vederlag. Det er usikkert hvorvidt det ville være praktisk mulig å avgrense et fritak for bildeling mot annen korttidsutleie av elbiler i merverdiavgiftssystemet.
Merverdiavgiften er en generell avgift på innenlandsk forbruk av varer og tjenester. Formålet med avgiften er å skaffe staten inntekter. Fritak og særordninger i merverdiavgiften reduserer inntektene til staten, øker de administrative kostnadene for både de næringsdrivende og myndighetene og gir vridninger i økonomien. Omfanget av særordninger som fritak og reduserte satser bør derfor begrenses. Generelt er det mer effektivt å gi direkte støtte på budsjettets utgiftsside enn gjennom særordninger i merverdiavgiftssystemet. Noe som blant annet er påpekt av ekspertutvalget bak NOU 2019: 11 Enklere merverdiavgift med én sats.
Fritak og særordninger i merverdiavgiftssystemet vil nødvendigvis favorisere enkelte varer og tjenester, og gjennom det potensielt innebære støtte til enkelte virksomheter. Generelt er det utfordrende å utforme støttetiltak i merverdiavgiften på en måte som gjør at tiltaket kan godkjennes som forenlig støtte av EFTAs overvåkningsorgan (ESA). Regjeringen pekte i Revidert nasjonalbudsjett 2022 på at en støtteordning for elbiler på utgiftssiden lettere kan gjøres målrettet og over tid tilpasses enn et fritak for merverdiavgift med en terskel.
Regjeringens mål er at alle nye personbiler skal være fossilfrie innen utgangen av 2025. Vi er på god vei til å nå dette målet, hittil i år er om lag 80 pst. av alle nye biler elbiler. Det betyr samtidig at støtte til elbiler er i ferd med å bli en generell støtte til personbiler. Et system hvor staten subsidierer personbiler fremfor annet forbruk, er verken økonomisk eller miljømessig bærekraftig. Støtten til elbiler vil over tid måtte trappes ned i takt med at elbilene blir mer konkurransedyktige.
I budsjettet for 2023 foreslår regjeringen at det innføres merverdiavgift ved omsetning av elbiler for den delen av kjøpesummen som måtte overstige 500 000 kroner. For å sikre nøytral behandling av omsetning og leasing foreslås det særlige beregningsregler som skal reflektere beløpsgrensen. Dette er i tråd med Stortingets anmodningsvedtak 829 (2021-2022), hvor stortinget ba «regjeringen i statsbudsjettet for 2023 innføre merverdiavgift på kjøpsbeløpet for elbiler over 500 000 kroner. Merverdiavgiftsfritaket skal holdes uendret frem til 2025.»