Erlend Svardal Bøe (H): Hva tenker statsråden om at forhandlingene har brutt sammen blant annet med utgangspunkt i at regjeringen ikke bidrar nok økonomisk med å bygge ut infrastruktur i Nord-Norges største by, og har statsråden selv vurdert å engasjere seg i forhandlingene for å bidra til en løsning?
Begrunnelse
Det vises til at forhandlingene om en byvekstavtale for Tromsø har brutt sammen og brev fra Statens Vegvesen til Samferdselsdepartementet datert 04.11.2022. Her skriver Statens Vegvesen til Samferdselsdepartementet at:
«det var opprinnelig avtalt nytt møte 7 i forhandlingsutvalget den 02.12.22. Statens vegvesen ser det ikke som naturlig å avholde dette møtet, og heller ikke fortsette forhandlingene på bakgrunn av lokale parters utsagn i møtet 03.11.22. Dersom det kommer nye signaler fra lokale parter eller dersom Samferdselsdepartementet ber om dette, er Statens vegvesen klar for å gjenoppta arbeidet i forhandlingsutvalget».
Innføring av bompenger i Tromsø vil ha store konsekvenser for folk og næringsliv. Bypakken som ble vedtatt på Stortinget i juni 2021 ble ansett som det første steget mot en byvekstavtale for Tromsø. Da bypakken ble behandlet på Stortinget understreket Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV i transport- og kommunikasjonskomiteen følgende:
«Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker at denne bypakken bare er et første steg på veien mot en byvekstavtale for Tromsø. Disse medlemmer forutsetter at forhandlingene om en byvekstavtale kommer i gang umiddelbart. Tromsø har vært klar til å forhandle om en byvekstavtale lenge».
Regjeringspartiene har lagt store forventninger til en byvekstavtale for Tromsø. Både når det gjelder forhandlingene, men også om staten sin andel inn i en byvekstavtale for Tromsø.