Skriftlig spørsmål fra Liv Kari Eskeland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:364 (2022-2023)
Innlevert: 09.11.2022
Sendt: 10.11.2022
Besvart: 16.11.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Liv Kari Eskeland (H)

Spørsmål

Liv Kari Eskeland (H): Kva kostnader vil Fellesprosjektet Arna-Stanghelle (FAS) uansett pådra seg dersom prosjektet ikkje blir vidareført som planlagt, utover dei kostnadane BKK Nett vil få, herunder om det er andre inngåtte avtalar som vil få termineringskostnader?

Begrunnelse

Vi er kjent med at BKK Nett nå er i full gang med utbygging av nytt strømnett for Fellesprosjektet Arna – Stanghelle (FAS) som er eit samarbeid mellom Statens vegvesen og Bane Nor for bygging av ny E16 og ny jernbane mellom Arna og Stanghelle. Dette er første byggetrinn i K5. Til den nye veien og jernbanen må BKK Nett bygge ut nytt strømnett både til anleggsfasen og driftsfasen. BKK Nett starta sitt prosjekt i august, og er no godt i gong med grøfter og legging av rør langs strekninga. Innan utgangen av 2023 skal det etter planen blant anna bygges 23 nye nettstasjoner og leggast over 200 km med strømkablar i 35 km med grøft, mestedelen langs eksisterande E16 mellom Arna og Dale.
Innan den planlagde byggestarten for FAS i 2024 skal BKK Nett vera ferdige med en omfattande forsterkning av strømnettet langs den nye vei- og jernbanetraseen. Nettselskapet skal også auke transformatorkapasiteten i transformatorstasjonene i Arna og på Dale. Dette skal dekke FAS sine behov i anleggsperioden, men tiltakene vil også dekke det permanent trong for strøm i dei nye tunnelene.
Ca. 200 millioner kroner av ein total investering på ca. 250 millioner kroner skal dekkes av FAS. BKK Nett har fått beskjed fra oppdragsgiver FAS (Statens vegvesen og Bane Nor) om å halde fram arbeida med forsterking av strømnettet inntil videre. Dersom BKK Nett må avslutte dette arbeidet ved årsskiftet, vil BKK Nett måtte gå ut av fire inngåtte kontrakter. Estimert kostnad for ei slik terminering kan beløpe seg til 50 millioner kroner, uten at det gir noe effekt for strømnettet på strekningen.
Ber også om at reguleringsmessige føljekostnader blir inkludert i anslaget (innløysing av hus etc).

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Fellesprosjektet Arna – Stanghelle vil pådra seg noen merkostnader, utover kostnader fra BKK Nett, dersom prosjektet ikke blir videreført som planlagt:
I flg. opplysninger jeg har fått fra Statens vegvesen vil det blant annet påløpe byggherrekostnader på anslagsvis 10-20 mill. kr for avsluttende arbeider og avvikling av byggherreorganisasjonen dersom prosjektet blir utsatt på ubestemt tid.
Det vil også påløpe kostnader på 3-5 mill. kr som følge av avslutning/terminering av diverse inngåtte avtaler.
I tillegg vil en utsettelse og avvikling av prosjektet generere byggherrekostnader på 10-20 mill. kr ved ny mobilisering, når det igjen blir tildelt midler over statsbudsjettet til prosjektet.
Kostnader for grunnerverv er inkludert i prosjektkostnadene og er derfor ikke merkostnader dersom prosjektet kommer til utførelse. Kostnadene for grunnerverv i 2023 avhenger av hvor mange av de resterende boligeierne som vil kreve innløsning på bakgrunn av vedtatt reguleringsplan. Det er svært usikkert hvor mange boligeiere som vil ønske å benytte seg av denne muligheten, men kostanden for prosjektet vil ligge mellom 10 – 100 mill. kr for disse boligene.
Jeg vil vurdere videre fremdrift i prosjektet frem mot statsbudsjettet for 2024.