Silje Hjemdal (FrP): Hvordan vil statsråden følge opp Forbrukerrådets rapport om gebyrfabrikker, som avslørte både overprising og overproduksjon av fakturagebyrer?
Begrunnelse
Familie- og kulturkomiteen ble i et møte med Forbrukerrådet orientert om deres rapport om gebyrfabrikker. Rapporten dokumenterer hvordan overprisede fakturagebyrer i primærhelsetjenesten har blitt en stor inntektskilde for tredjepartsselskaper som leverer betalingsløsninger til fastlegekontorene. Praksisen er utbredt, selv om det har vært en politisk målsetting at betaling på fastlegekontor ikke skal ilegges gebyrer.
Gebyrer i primærhelsetjenesten er Helse- og omsorgsdepartementets ansvar. Ingvild Kjerkol har opplyst om at hun har gitt Helsedirektoratet i oppdrag om å se på forholdet og presisert at det ikke skal være høy egenbetaling i helsetjenesten. Komiteen er også gjort kjent med at Helse- og omsorgsdepartementet har sendt brev til blant annet Barne- og familiedepartementet om saken og Forbrukerrådets rapport.
Høye fakturagebyrer er utbredt i mange bransjer og påfører forbrukere unødvendige kostnader. Å sende fakturaer digitalt har nær ingen kostnad for utsteder, men det er ikke uvanlig med fakturagebyrer opp mot 70 kroner. Dette fremstår som urimelig overfor forbrukere som enten blir manipulert til å velge faktura eller som av andre grunner ønsker eller har behov for å betale via faktura.