Skriftlig spørsmål fra Aram Karim (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:373 (2022-2023)
Innlevert: 10.11.2022
Sendt: 11.11.2022
Besvart: 21.11.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Aram Karim (SV)

Spørsmål

Aram Karim (SV): Hvor mange tog i timen jobber statsråden for at det skal gå mellom Tønsberg og Skien innen 2035?

Begrunnelse

Det er mange i Vestfold og Telemark som pendler til og fra hovedstaden, og mellom områdene innad i fylket. Rushtiden preges av fulle tog, køer og forsinkelser som følge av for få togavganger. Utbyggingen av intercity-prosjektet nasjonalt ser ut til å bli progressivt mer nedskalert, og henge i en stadig tynnere tråd. Tog er et essensielt virkemiddel for at Norge skal nå sine klimamål, og flere avganger på en tett befolket strekning bør være en av regjeringens prioriterte saker.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Et godt togtilbud er viktig mange steder i landet, både av hensyn til mobilitet, reduserte utslipp, samt mindre arealbeslag, støy og svevestøv i byene. På Vestfoldbanen pågår det utbygging av effektpakken «Flere og raskere tog på Vestfoldbanen (Oslo-Tønsberg)» som omfatter utbygging av infrastrukturtiltak mellom Drammen og Kobbervikdalen og mellom Nykirke og Barkåker på Vestfoldbanen. Effektpakken skal ved ruteterminskiftet i desember 2025 kunne gi tilbudsforbedringer med økt frekvens mellom Oslo og Tønsberg og redusert reisetid på strekningen. Utbyggingen legger også til rette for senere tilbudsutvikling i korridoren.
Når det gjelder strekningen mellom Tønsberg og Skien, er det blant annet nødvendig å bygge ut infrastruktur mellom Stokke og Sandefjord for å kunne få på plass flere tog i grunnrute på strekningen. I Nasjonal transportplan (2022-2033) ble det foreslått å starte opp effektpakken «Flere og raskere tog på Vestfoldbanen (Oslo-Skien)» i første seksårsperiode, med sikte på å gjøre det mulig å innføre to tog i timen i grunnrute i hver retning mellom Tønsberg og Skien.
Det økonomiske handlingsrommet har blitt trangere siden Nasjonal transportplan (2022-2033) ble lagt fram. Det har også konsekvenser for jernbaneområdet. I Prop. 1 S (2022–2023) for Samferdselsdepartementet går det frem at det ikke er satt av midler til planlegging av effektpakken Flere og raskere tog på Vestfoldbanen (Oslo-Skien).
Regjeringen vil i neste Nasjonale transportplan vurdere videre utvikling av togtilbudet på InterCity-strekningene. Jernbanedirektoratet har derfor fått i oppdrag å utarbeide et faglig grunnlag, som bl.a. omfatter vurdering av videre utvikling av togtilbudet på Vestfoldbanen med utgangspunkt i et mål om to tog i timen i grunnrute mellom Oslo og Skien på Vestfoldbanen. Beslutningsgrunnlaget skal oversendes til Samferdselsdepartementet innen 31.mars 2023. Regjeringen vil deretter behandle beslutningsgrunnlaget i forbindelse med Nasjonal transportplan 2025 – 2036. Stortingsmeldingen vil som kjent bli lagt frem for Stortinget våren 2024.