Skriftlig spørsmål fra Kari-Anne Jønnes (H) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:377 (2022-2023)
Innlevert: 11.11.2022
Sendt: 11.11.2022
Besvart: 17.11.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Kari-Anne Jønnes (H)

Spørsmål

Kari-Anne Jønnes (H): Hvilke mål har statsråden for barn og unges deltakelse i kulturskolen og utvikling av økt bredde-, kjerne- og fordypningstilbud og vil statsråden ta nye initiativer for å sikre økt tilbud og deltakelse i de kommende årene?

Begrunnelse

I interpellasjonsdebatten 11.01.22 oppfattet jeg at statsråden var enig i viktigheten av at flere barn deltar i aktiviteter i regi av kulturskolen, slik målet var i St.meld. «Oppleve, skape, dele – Kunst og kultur for, av og med barn og unge» presentert av Solberg-regjeringen i mars 2021. Hendelsene i samfunnet det siste året har ikke gjort inkluderende arenaer for barn og unge mindre viktige. Kulturskolen er en viktig inkluderingsarena og kan i stor grad bidra til at barn får like muligheter.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Jeg mener at kulturskolen er en viktig del av kulturtilbudet til barn og unge, og er i likhet med representanten Jønnes opptatt av at vi legger til rette for at barn og unge får mulighet til å delta. Kulturskolen skal både favne bredt og gi kunst- og kulturopplæring av høy kvalitet. Kulturskolen bidrar til barn og unges muligheter til å utfolde seg kreativt og den bidrar til å bygge barn og unges estetiske, sosiale og kulturelle kompetanse. Gjennom kulturskolen får barn og unge lære, oppleve, skape og formidle kulturelle og kunstneriske uttrykk.
Skaperglede, kreativitet, kunst og kultur er en av flere bærebjelker både i barnehagen, i skolen og i SFO. Jeg mener det er et uutnyttet potensial i samarbeid mellom barnehage, skole, SFO og kulturskolen. Et slikt samarbeid kan bidra til innholdet og undervisningen, utnytte kompetansen hos kulturskolelærerne og gi mange flere barn mulighet til å delta i kulturelle aktiviteter. Et godt eksempel er Kulturkarusell i Bergen, som er et flerfaglig og forpliktende kvalitetssamarbeid mellom Bergen kulturskole og SFO. Fra i høst har regjeringen gjort SFO mer tilgjengelig, ved å gi alle barn på første trinn gratis SFO i 12 timer hver uke. Kommunen eier både skole, SFO, kulturskole og mange steder barnehage. Det gir gode muligheter til å se disse i en sammenheng. Noen kommuner tenker allerede sammenheng mellom kulturskole, barnehage, skole og SFO, og utnytter potensialet som ligger i å tenke mer helhetlig. Andre kommuner kan fremdeles ha en del å vinne på å tenke mer helhetlig enn de gjør i dag.
Det er dessuten viktig at kulturskolene har et tilbud som oppleves som relevant for ulike elever. Kulturskolen har handlingsrom til å tilpasse omfang og innhold i tilbudet ut fra lokale behov og ressurser. Jeg ønsker at kulturskolen fortsatt skal ha dette handlingsrommet. Dette gjelder også for utvikling av økt bredde-, kjerne- og fordypningstilbud.
Utdanningsdirektoratet har i år fått et i oppdrag å følge opp kulturskolefeltet, og å støtte kommuners arbeid med utvikling av kulturskolen, der det er relevant. Dette er fra i år blant Utdanningsdirektoratets faste oppgaver. De samarbeider med Norsk kulturskoleråd og vil også gjøre det i framtiden. I statsbudsjettet for 2023 har regjeringen foreslått å øke tilskuddet til Norsk kulturskoleråd med 800 000 kroner, til 27 millioner kroner.
I august signerte jeg, sammen med Norsk kulturskoleråd, den fornyede Fritidserklæringen. Fritidserklæringen forplikter oss til å bidra til at alle barn og unge kan ha en meningsfylt fritid og delta i ulike aktiviteter. Det er også viktig med tanke på sosial utjevning og regjeringens arbeid for å sikre like muligheter for alle barn og unge. For meg som har ansvar for kulturskolen, er jeg særlig glad for at kulturskolen og Kulturskolerådet nå får en tydelig rolle i oppfølgingen av Fritidserklæringen.
Selv ønsket jeg som kunnskapsminister å signere Fritidserklæringen for å understreke at kulturskolen er en del av innsatsen for å fremme varierte og inkluderende fritidsaktiviteter for alle barn og unge. En kulturskole for alle innebærer nettopp at alle, uavhengig av bakgrunn, skal føle seg velkommen. Kulturskolen skal speile mangfoldet i samfunnet igjennom et bredt sammensatt tilbud. For å få til dette, er det viktig at vi samarbeider godt med andre aktører på feltet. Jeg har tro på at samarbeid med kulturlivet og med frivillige organisasjoner bidrar til at kulturskolen når flere.