André N. Skjelstad (V): Hva synes statsråden om at det enormt underfinansierte vegvedlikeholdet, spesielt hos fylkeskommunene, får påføre privatbilister, næringstransport og kollektivselskaper ekstrakostnader uten at det gis erstatning, og har bileiere fått erstatning for skader de mener er påført kjøretøyet på grunn av vegskader andre steder i landet, og hvordan mener statsråden at dette skal praktiseres for fylkesvegene i hele landet?
Begrunnelse
Venstre har både i fylkesutvalget og hovedutvalg for veg i Trøndelag stilt spørsmål med utgangpunkt i at både privatbilister og busser får skader med bakgrunn i den dårlige standarden på Kongens gate i Trondheim. Gata er fylkesveg, og fylkeskommunen er vegeier.
I svarene fra fylkesadministrasjonen kommer det fram at ingen bilister har fått erstatning for kjøretøyskader i Kongens gate i Trondheim, selv om cirka 30 personer har søkt bare etter 1.1.2020. Det kommer faktisk også fram at ingen har fått erstatning noe sted i Trøndelag når bileiere har søkt erstatning for skader de mener har sin årsak i at fylkesvegen er dårlig eller skadet.
Alle klagene er avslått med bakgrunn i Vegtrafikklovens §3 –
«Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.»
I tillegg forteller Tide Buss, som trafikkerer de fleste linjene i Kongens gate har varslet økt slitasje og økte vedlikeholdskostnader uten at kostnadene er konkretisert. Forholdet er tatt opp i gjentatte statusmøter mellom AtB og Tide Buss.
I avslagene til bileiere som søker erstatning for skader, skriver Trøndelag fylkeskommune:
«En forutsetning for at Trøndelag fylkeskommune («TRFK») skal være erstatningsansvarlig er at vilkårene for å kreve erstatning er til stede. Det innebærer at den som krever erstatning må dokumentere at TRFK, som vegeier, har opptrådt uaktsomt, at det foreligger et økonomisk tap og at det foreligger årsakssammenheng mellom denne uaktsomhet og et slik tap. Utgangspunktet er at vegen stilles til disposisjon for trafikantene i den tilstand den til enhver tid er og at trafikantene ferdes på eget ansvar. Dette betyr at man, som trafikant, bærer en stor del av risikoen ved ferdsel på veg. Dette gjelder også ved skader som skyldes veiens tilstand eller rådende kjøreforhold. Den enkelte trafikant er selv ansvarlig for å tilpasse kjøringen og farten etter forholdende på stedet. Det er altså ikke slik at vegeier har et generelt erstatningsansvar for skader som oppstår i forbindelse med ferdsel på vegen.»
Det kommer også fram i svarene at det faktisk ikke er klageadgang når man får avslag på erstatningskrav.