Skriftlig spørsmål fra Grete Wold (SV) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:397 (2022-2023)
Innlevert: 14.11.2022
Sendt: 15.11.2022
Besvart: 23.11.2022 av arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen

Grete Wold (SV)

Spørsmål

Grete Wold (SV): Alle som er i behov av hjelpemidler skal sikres lik tilgang til dette.
Hvordan vil statsråden sikre at alle i Telemark ivaretas når hjelpemiddelsentralen ikke lengre er i fylket?

Begrunnelse

NAV Hjelpemiddelsentral i Telemark flyttes til Vestfold, og selv om fylket nå oppløses så vil ikke sentral i Skien prioriteres. Lokale politikere, ordførere, Funksjonshemmedes fellesorganisasjon, eldrerådet og rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne med flere protesterer.
Tilgang til hjelpemiddelsentral er avgjørende for de som er i behov av dets tjenester. Ved sentralen finner man spesialkompetanse som har ansvar for å tilrettelegge, ha opplæring for kommunene og utfører reparasjoner i tillegg til å være et ressurs og kompetansesenter.
NAV Hjelpemidlers leder uttaler at man har hatt en lang og grundig prosess med brukerorganisasjonene og kommunene, noe tilbakemeldinger typer på ikke stemmer. Det vil derfor være behov for en gjennomgang av mulige konsekvenser ved en slik avgjørelse.
Mange utrykker bekymring for at deres tilbud reduserer, og at det vil gå ut over brukere og deres pårørende i Telemark som har lange avstander.

Marte Mjøs Persen (A)

Svar

Marte Mjøs Persen: NAV Hjelpemidler og tilrettelegging bistår brukere med tilrettelegging og tilpasning av fysiske hjelpemidler. Hjelpemiddelsentralene bistår også kommuner, arbeidsgivere og andre samarbeidspartnere med rådgivning, veiledning, opplæring og tilrettelegging. I tillegg har hjelpemiddelsentralene et forvaltningsansvar. Det innebærer både å sikre at hjelpemidler som lånes ut tildeles etter folketrygdens regler og å ha god økonomistyring i formidlingen av hjelpemidler.
Som jeg svarte representanten Hoksrud og representanten Drevland Lund på spørsmål om den vedtatte samlokaliseringen av hjelpemiddelsentralene i Vestfold og Telemark, er det kommunen som er førstelinjen for brukere med et hjelpemiddelbehov. Det er kommunen som i de aller fleste saker kartlegger brukerens behov, og det er et fåtall brukere som trenger å møte til konsultasjon og fysisk utprøving ved en hjelpemiddelsentral. Dersom brukerne har mer komplekse behov, håndteres dette av hjelpemiddelsentralens ansatte, i samarbeid med kommunens ansatte. Hjelpemiddelsentralen har tett dialog med kommunene og vil ofte i slike saker yte ambulerende tjenester ute i de kommunene der det er nødvendig.
NAV Hjelpemidler og tilrettelegging, som nå er lokalisert i Sandefjord og i Skien, har de siste to-tre årene arbeidet for en samlokalisering av enhetene i nye og felles lokaler. Eksisterende lokaler er ikke i tilstrekkelig grad egnet til å ivareta behovene i en fremtidsrettet enhet. Sentralene har i tillegg til ordinært kontorareal behov for vesentlige mengder verksted-, lager- og oppstillingsareal som de nå vil få i det planlagte kombinasjonsbygget. Leiekontraktene for begge nåværende lokaler går ut i 2023. Etter en omfattende anskaffelsesprosess er det inngått leiekontrakt om et nytt bygg i Larvik med innflytting høsten 2023.
I stor grad distribuerer sentralene hjelpemidler til mottakssteder i den enkelte kommune. I utredningen som ligger til grunn for samlokaliseringen, transporterer NAV Hjelpemidler og tilrettelegging i Vestfold og Telemark ca. 90.000 hjelpemidler til kommunale mottakssteder i regionen. Brukerne får i det alt vesentligste utlevert hjelpemidlene fra kommunen eller ved direkte utkjøring fra sentralene.
Fullmakt til å beslutte organisering og lokalisering av Arbeids- og velferdsetaten er lagt til Arbeids- og velferdsdirektoratet etter NAV-loven § 3 annet ledd. NAV Hjelpemidler og tilrettelegging har gjennomført en omfattende utredning og vurdering av hvordan hjelpemiddelsentralen fremover kan gi et best mulig tilbud til både brukere, kommuner og samarbeidspartnere.