Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:410 (2022-2023)
Innlevert: 15.11.2022
Sendt: 16.11.2022
Besvart: 24.11.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Hvilke konkrete tiltak vil samferdselsministeren iverksette for å unngå ytterligere utsettelse av ERTMS på Nordlandsbanen, og videre øvrige konkrete tiltak og tidsløp som løser dagens kapasitetsutfordringer og næringslivets transportbehov på Nordlandsbanen?

Begrunnelse

ERTMS, det nye signalsystemet, skulle etter opprinnelig plan tas i bruk på Nordlandsbanen høsten 2022. ERTMS vil bidra til å øke kapasiteten for tog, sikkerheten og punktligheten. Samtidig vil et langt, ubrukt kryssingsspor på Røkland i Saltdal omsider kunne tas i bruk.
I pressemelding 6. oktober til statsbudsjett for 2023 opplyste statsråden at ERTMS vil bli satt i drift på Gjøvikbanen og Nordlandsbanen i 2023. Kort tid etter har Bane Nor varslet ytterligere utsettelse hvor ERTMS vil først tas i bruk i fjerde kvartal i 2024! Bane Nor begrunner ny utsettelse med global forsyningssituasjon for leveranser.
Utsettelsene på til sammen 2 år er svært uheldig og skaper lite forutsigbarhet for næringsliv og distributører. Derfor forventes det tiltak for om mulig å framskynde ERTMS og samtidig iverksette andre tiltak som kan øke kapasiteten. Alternativet vil være stagnasjon for Nordlandsbanen som har den kraftigste godsveksten av alle norske banestrekninger. De siste to årene er tilbudet doblet fra to til fire daglige tog hver vei. Både laks, metaller og forbruksvarer strømmer fra bil til bane. Potensialene er mye større enn dagens volum. Nordland er blant landets største eksportfylker. Næringslivet i Nordland har levert stabile rekordresultater og – vekst over en lengre periode godt over landsgjennomsnitt. Bedriftene er nå klare for videre vekst, og nå er vi også inne i tidenes taktskifte gjennom vekst i sjømatnæring og en rekke investeringer i nye grønne industrier, slik som batterifabrikker (under bygging), hydrogen, grønt stål m.m.
Det er så vidt vites ingen nye tiltak under planlegging på Nordlandsbanen. For å fortsette veksten er ERTMS viktig, men også å løse flere flaskehalser langs godskorridoren mellom nord og sør. I utredningsoppdraget til neste Nasjonal transportplan er transportetatene/Avinor bedt om å prioritere eksportnæringenes transportbehov med henvisning til regjeringens mål om å øke eksporten utenom olje og gass med 50 pst innen 2030. Både sjømat, grønn industri og andre næringer i nord forventer økt kapasitet på bane og flere daglige godstog fremover. Kostnadene til slike tiltak vil være betydelig lavere enn nytten dette gir for verdiskaping og velferdsutvikling.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Nytt digitalt signalsystem (ERTMS) på jernbanen er en helt nødvendig fornyelse av dagens mange og gamle signalanlegg. Satsingen skal først og fremst gi færre feil og en mer punktlig jernbane, men også økt kapasitet ved at ERTMS innebærer en bedre utnyttelse av blant annet nye og forlengede kryssingsspor. Kun tog som er bygd om kan kjøre på strekninger med nytt signalsystem. For å sikre et godt togtilbud for reisende og gods må derfor et tilstrekkelig antall tog bygges om før ERTMS settes i drift. Pandemien og krigen i Ukraina har skapt en krevende og uforutsigbar forsyningssituasjon som forsinker denne ombyggingen. Forsyningskrisen har begrenset tilgangen til elektroniske komponenter, kabler og braketter som skal installeres i togene, og som er en forutsetning for å kunne kjøre på det nye signalsystemet.
Basert på Bane NORs oppfølging og tilbakemelding fra leverandører, samt dialog med togoperatørene, ble derfor sannsynlig tidspunkt for åpning av Nordlandsbanen for kort tid siden utsatt fra høsten 2022 til fjerde kvartal i 2024. Arbeidene med ERTMS på Nordlandsbanen fortsetter for fullt slik at det nye signalsystemet kan settes i drift når nok tog er ferdig bygd om. Bane NOR har gitt forsikringer om at foretaket følger både den uforutsigbare globale forsyningssituasjon og leverandørene tett for å sikre at Nordlandsbanen kan åpne med ERTMS i 2024. En rekke tiltak er og vil bli iverksatt for å redusere risiko for ytterligere forsinkelser, ikke minst for å påse at leverandørene også har dette øverst på sin prioriteringsliste. Jernbanedirektoratet har tett oppfølging av Bane NOR for å begrense ulempene for gods- og persontransport av forsinkelsene i ERTMS-utrullingen.
Stortingsrepresentanten spør også om øvrige tiltak som skal bedre kapasiteten på Nordlandsbanen. I den forbindelse er det verdt å nevne at det de senere årene er gjennomført flere kapasitetsøkende tiltak på nettopp Nordlandsbanen. Disse har primært vært rettet mot godstransport på nordre del av strekningen, der kapasiteten for godstog har vært begrenset. Vi snakker her om forlengelse av kryssingsspor og økt kapasitet ved godsterminalene i Bodø og Fauske. Når ERTMS tas i bruk i 2024 vil også gjennomførte kapasitetsøkende tiltak ved terminalen i Mo i Rana få full effekt. I sum innebærer dette at kapasiteten for godstog på Nordlandsbanen øker fra fire til fem togpar i døgnet fra ruteterminskiftet i desember 2024, etter at det nye digitale signalsystemet tas i bruk.
Selv om stortingsrepresentanten primært er opptatt av Nordlandsbanen, er det også relevant i denne sammenheng å peke på økt kapasitet på Ofotbanen. Pågående utvidelse av Narvikterminalen vil gi økt godskapasitet fra desember 2022, mens pågående forlengelse av kryssingsspor på Narvik stasjon vil gi økt kapasitet fra desember 2025. Dette vil også bidra til å øke kapasiteten for godstrafikken på jernbanen til og fra Nord-Norge.
Det er også verdt å nevne at det nå pågår arbeid med en konseptvalgutredning (KVU) for transportløsninger i Nord-Norge og en KVU for Nord-Norgebanen. Verdiskaping, utnyttelse av ressursgrunnlaget i landsdelen og utvikling av bo- og arbeidsmarkedet vil være sentrale temaer i KVU-arbeidene. KVU-ene skal være ferdig sommeren 2023. Det gir regjeringen tid til å vurdere funnene i KVU-ene innen NTP legges frem.
Avslutningsvis vil jeg nevne at vi er i gang med arbeidet med ny NTP for 2025-2036. Vurderinger og anbefalinger knyttet til effektpakker for godstransport på jernbanen vil inngå i dette arbeidet.