Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til næringsministeren

Dokument nr. 15:448 (2022-2023)
Innlevert: 18.11.2022
Sendt: 18.11.2022
Besvart: 28.11.2022 av næringsminister Jan Christian Vestre

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Vil statsråden gi strømstøtte til næringsliv med tilbakevirkende kraft slik at støtten også treffer bedrifter som nylig har investert før strømstøtte for næringsliv kom på plass og bedrifter som gjør energisparingstiltak i bygg som de leier, og når skal bedrifter som går under denne ordningen få støtte?

Begrunnelse

I forrige uke besøkte jeg bedriften Ernex i Halden. En bedrift som jobber med produksjon av bygnings sager, og rullegående materiell som industrielle og kommersielle traller. I dag leier bedriften et bygg for å kunne drive sin virksomhet. Bedriften har den siste tiden investert i energieffektiviseringstiltak for å takle de høye strømprisene. Disse tiltakene ble gjennomført før strømstøtte ordningen for næringslivet kom på plass. Denne bedriften har vært frempå for å løse deres utfordringer med økte strømpriser. Likevel har bedriften blitt straffet for å være frempå og vil ikke kunne dra nytte av ordningen fordi de gjennomført disse tiltakene før strømstøtte ordningen kom på plass.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Jeg legger til grunn at representanten viser til den midlertidige energitilskuddsordningen for næringslivet under Enova SF, som regjeringen fremmet forslag om i Prop. 142 S (2021-2022) og som Stortinget sluttet seg til ved behandling 27. oktober 2022, jf. Innst. 34 S (2022-2023). Blant de sentrale rammene for ordningen som er gitt gjennom Stortingets vedtak er blant annet tilskuddsperioden for ordningen, som er fra 1. oktober til 31. desember 2022.
Klima- og miljødepartementet har i tråd med Stortingets vedtak fastsatt forskrift som angir de nærmere rammer for ordningen i forskrift om midlertidig ordning for energitilskudd til næringslivet som følge av ekstraordinære strømutgifter. I denne forskriften fremgår det at foretak kun kan motta tilskudd til energitiltak for kostnader knyttet til gjennomføringen av energitiltaket som er påløpt etter 1. oktober 2022, dvs. etter første dato i tilskuddsperioden, jf. forskriftens § 3-2.
Dette betyr at kostnader til investering i energitiltak som er påløpt før 1. oktober, ikke kan søkes om tilskudd for. Hovedgrunnen til dette er at vi innenfor den budsjettmessige rammen for ordningen vil rette tilskudd til energitiltak først og fremst mot bedrifter som på grunn av høye strømkostnader ellers ikke ville ha rygg til å bære kostnadene ved slike tiltak, for å hjelpe disse til å omstille seg, og på denne måten trygge arbeidsplasser. Foretak som har gjennomført energitiltak før energitilskuddsordningen ble lagt frem må antas å ha gjort dette med bakgrunn i lønnsomhetsbetraktninger, og disse foretakene vil forhåpentligvis ha nytt godt av betydelige energibesparelser allerede. Noen vil sågar ha tjent inn igjen kostnaden ved sine gjennomførte tiltak.
Dette betyr imidlertid ikke at foretak som tidligere har gjennomført energitiltak ikke kan søke om og motta tilskudd til gjennomføring av nye energitiltak, dersom foretaket tilfredsstiller vilkårene for tilskudd. Jeg vil også vise til at støttemodellen i ordningen har to støttetrinn, hvor tilskudd etter begge støttetrinn forutsetter gjennomføring av energikartlegging, mens tilskudd etter støttetrinn 2 forutsetter gjennomføring av minst ett energitiltak, jf. § 3-1 i forskriften for ordningen. Det er altså ikke en forutsetning for tilskudd etter støttetrinn 1 at søker gjennomfører energitiltak.
Når det gjelder spørsmålet om bedrifter kan søke om og motta investeringsstøtte til gjennomføring av energitiltak i bygg som de leier, bekrefter jeg dette. Her vil jeg vise til § 3-2 i forskriften for ordningen, som gir bestemmelser vedrørende gjennomføring av energitiltak. Fra § 3-2 ellevte ledd fremgår det at tilskuddsmottaker kan gjøre avtale med annen part om gjennomføring av energitiltak, forutsatt at tiltaket bidrar til å redusere tilskuddsmottakers energikostnader. En bedrift kan dermed gjøre avtale med utleier om gjennomføring av energitiltak i et lokale som bedriften leier.
Når det gjelder spørsmålet om når bedrifter som faller inn under ordningen vil motta tilskudd, vil jeg vise til ovennevnte proposisjon, hvor det fremgår at alle søknader vil behandles etter søknadsfristens utløp før tilsagn gis og tilskudd utbetales. Som det fremgår av § 1-3 i forskriften for ordningen, er søknadsfristen satt til 11. desember 2022. Det fremgår av § 5-1 at tilskudd til dekning av strømkostnader (omtalt som forbruksavhengig tilskuddskomponent i forskriften) skal utbetales uten ugrunnet opphold etter tilsagn, og regjeringen legger opp til at tilskuddsmottakere skal få denne delen av tilskuddet på konto før jul. Tilskudd til energitiltak utbetales etter at tilskuddsmottaker har sendt inn sluttrapport om gjennomført tiltak til Enova.
Avslutningsvis vil jeg vise til at energitilskuddsordningen åpnet for søknader torsdag 24. november 2022, og jeg vil oppfordre Ernex og alle andre foretak som opplever utfordringer med høye strømkostnader til å søke mer informasjon om ordningen på Enovas nettsider og å søke om tilskudd dersom de tilfredsstiller vilkårene for støtte – slik at vi får realisert et betydelig potensial for energieffektivisering. Dette vil være bra for både bedriftenes lønnsomhet og robusthet, og for samfunnet for øvrig i en tid med knapphet på energi.