Skriftlig spørsmål fra Aleksander Stokkebø (H) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:458 (2022-2023)
Innlevert: 19.11.2022
Sendt: 21.11.2022
Besvart: 29.11.2022 av fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran

Aleksander Stokkebø (H)

Spørsmål

Aleksander Stokkebø (H): Kan statsråden betrygge de ansatte og lokalsamfunnet på Kvitsøy og i Rogaland om at losformidlingssentralen på Kvitsøy vil bestå?

Begrunnelse

I brev av 9. september 2022 ber Nærings- og fiskeridepartementet Kystverket om å gjennomgå "lostjenestens innslagspunkt og innretning", for å vurdere "justeringer/endringer i strukturen på losoldermannskap, losstasjoner, bordingsfelt og losformidlingssentraler".
Sist i 2020 var det en liknende diskusjon tilknyttet trafikksentralen. Samferdselsminister Knut Arild Hareide og Solberg-regjeringen var den gang krystallklare på at det ikke var aktuelt å legge ned det sterke kompetansemiljøet som er bygget opp på Kvitsøy. At den nye regjeringen nå nok en gang åpner en slik type prosess, skaper uro blant ansatte og lokalsamfunn.
Jeg ønsker med dette å få bekreftet at statsråden - i likhet med forrige regjering - vil sette beredskap først, og at man ikke har til hensikt å sette lokale kompetansearbeidsplasser i fare.

Bjørnar Skjæran (A)

Svar

Bjørnar Skjæran: Lostjenesten er et viktig sjøsikkerhetstiltak. Samtidig er den kostnadskrevende, og i hovedsak finansiert av brukerne gjennom innkreving av losavgifter. Det er derfor viktig at lostjenesten drives kostnadseffektivt.
Det ble i 2019 og 2020 foretatt en større gjennomgang av Kystverkets organisering, hvor etaten ble omorganisert fra regionstruktur til virksomhetsinndeling med virkning fra 1. januar 2021. Denne gjennomgangen gikk imidlertid ikke nærmere inn på alle sider av lostjenesten.
Gjeldende lospliktregler er basert på Prop. 65 L (2013-2014) Lov om losordningen. Dette innebærer at reglene er basert på proposisjoner og utredninger som nå er 10 år gamle. Jeg ønsker derfor å få en vurdering av om det er viktige utviklingstrekk siden den gang innen blant annet sjøsikkerhet og teknologi som kan ha betydning for utformingen av lospliktreglene og innretningen på lostjenesten. Kystverket har derfor fått en bestilling om dette ved departementets brev 9. september 2022.
Jeg har stor forståelse for at utredninger og omorganiseringsprosesser er krevende for dem som blir berørt. Vi lever imidlertid i en tid som stiller større krav til omstillingsdyktighet enn før. Regjeringen ønsker ikke å gjennomføre slike utredninger og omstillingsprosesser fordi de er et mål i seg selv, men fordi vi ønsker å få flest og best mulige velferds- og samfunnsgoder ut av midlene som er til disposisjon. Lostjenesten er som nevnt en lovpålagt tjeneste som i hovedsak er finansiert av brukerne gjennom losavgifter. Det er derfor viktig at lostjenesten er innrettet på en måte som gir best mulig effektivitet, måloppnåelse og resultater, samtidig som vi skal sikre at tjenesten fortsatt vil bidra til å opprettholde dagens sjøsikkerhetsnivå langs norskekysten. I dette inngår at ivaretakelse av grunnleggende sikkerhets- og beredskapshensyn ligger inne som en forutsetning for det utredningsarbeidet og de vurderingene som nå skal gjøres.
Utredningen fra Kystverkets skal foreligge innen 1. mai 2023. Regjeringen vil avvente denne helhetlige gjennomgangen før vi tar stilling til eventuelle forslag om endringer i lospliktreglene eller lostjenestens organisering.