Svar
Marte Mjøs Persen: Permittering innebærer at arbeidstaker er pålagt arbeidsfritak og arbeidsgiver samtidig er fritatt lønnsplikten sin i en midlertidig periode. Arbeidsforholdet består og det forutsettes at arbeidsstansen er midlertidig. Selve permitteringsinstituttet og arbeidsgivers adgang til å permittere er ikke regulert i lov eller forskrift, men framforhandlet mellom partene i arbeidslivet. Når representanten spør om permitteringer i oppdrettsbransjen er lovlige, er svaret at dette er et anliggende for avtaleverket, ikke lovverket.
Arbeidsgivers lønnsplikt under permittering og arbeidstakers rett til dagpenger under permittering er derimot lovfestet i henholdsvis lov om lønnsplikt under permittering og i folketrygdloven § 4-7 med tilhørende forskrifter. Disse regelverkene hører inn under Arbeids- og inkluderingsdepartementets ansvarsområde. La meg si litt om den delen av permitteringsordningen som er regulert ved lov.
Hovedregelen er at bedriftene må betale lønn de første femten dagene av permitteringsperioden, jf. permitteringslønnsloven § 3. Skyldes permitteringen brann, ulykker eller natur-omstendigheter, gjelder ingen slik lønnsplikt. Unntaket for naturomstendigheter er ment å gjelde ekstraordinære forhold. De permitterte kan få dagpenger under permittering, gitt at vilkårene etter folketrygdloven ellers er oppfylt.
Ved permitteringer i fiskeforedlings- og sjømatindustrien gjelder det særregler, både knyttet til lønnsplikt og enkelte regler for dagpenger. Særreglene for fiskeforedlings- og sjømat-industrien er tradisjonelt begrunnet med at råstofftilgangen innenfor denne næringen er mindre forutsigbar enn for de fleste andre næringer. De viktigste særreglene er:
• For fiskeforedlingsindustrien er det billig for arbeidsgiver å permittere: Etter permitteringslønnsloven har arbeidsgivere lønnsplikt på 15 dager i starten av en permitteringsperiode, men for ansatte i fiskeforedlingsindustrien har arbeidsgiver ingen slike dager med lønnsplikt.
• I fiskeforedlingsindustrien er det lavere egenandel for dem som blir permittert: Mens det generelt er tre ventedager før det gis dagpenger til de permitterte, er det for ansatte i fiskeforedlingsindustrien ingen slike ventedager.
• I fiskeforedlingsindustrien kan det permitteres ved mindre fall i aktiviteten: For å ha rett til dagpenger må arbeidstiden være redusert med minst 50 prosent, ifølge det generelle regelverket, mens for permitterte i fiskeforedlingsindustrien er kravet at arbeidstiden er redusert med minst 40 prosent.
Ifølge de generelle reglene kan permitterte motta dagpenger i en like lang periode som arbeidsgivere er fritatt fra lønnsplikt, etter permitteringslønnsloven. I dag gir det rett til dagpenger under permittering i maksimum 26 uker innenfor en 18-månedersperiode, jf. folketrygdloven § 4-7. En tilsvarende dagpengeperiode gjelder også for permitterte i fiskeforedlings- og sjømatindustrien, men likevel med mulighet for å få forlenget perioden dersom permitteringsårsaken gjelder ekstraordinære naturhendelser.
For at permitterte skal ha rett til dagpenger, må permitteringen tilfredsstille noen krav. Permitteringen må blant annet skyldes forhold arbeidsgiveren ikke kan påvirke, og arbeidsgiver må ha gjort det som med rimelighet kan forventes for å unngå permittering. Det er ingen særregler for fiskeforedlings- og sjømatindustrien når det gjelder vurderingen av permitteringsårsaken.
Det ordinære regelverket, både når det gjelder antallet dager med lønnsplikt og periode med fritak fra lønnsplikt og korresponderende dagpengeperiode, har blitt hyppig endret, særlig som følge av endrede konjunkturer, men også ved andre uforutsette hendelser, slik som under koronapandemien.
Det er Arbeids- og velferdsetaten som behandler søknader om dagpenger ved permittering. Når slike søknader kommer, vil etaten på vanlig måte vurdere om den konkrete permitteringsårsaken gir rett til dagpenger etter reglene i folketrygden § 4-7. Hovedregelen er at Arbeids- og velferdsetaten legger til grunn at vilkårene for rett til dagpenger under permittering foreligger dersom det dokumenteres at arbeidsgiver og arbeidstaker er enige om at det er grunnlag for permittering, og at arbeidsgiver har gjort det som med rimelighet kan forventes for å unngå permitteringer. Dersom det likevel er tvil om hvorvidt vilkårene for rett til dagpenger under permittering er til stede, kan Arbeids- og velferdsetaten innhente ytterligere opplysninger om grunnlaget for permitteringen.
I de tilfeller Arbeids- og velferdsetaten må gjennomføre en nærmere vurdering av grunnlaget for permitteringen ved behandling av søknader om dagpenger under permittering, må de gjøre en helhetlig vurdering av bedriftens situasjon, den oppgitte permitteringsårsaken og eventuelle relevante utenforliggende forhold.