Anna Molberg (H): Kan statsråden redegjøre for hvordan merknadene om Sørliterminalen fra en samlet transport- og kommunikasjonskomite til statsbudsjettet for 2021 og 2022 har blitt fulgt opp, og hva som kan ventes av oppfølging i tiden fremover?
Begrunnelse
Arbeidet med Inter City til Hamar skal fullføres i 2027. Langs den nye traseen passerer det nye sporet tømmerterminalen på Sørli. Dette er Dovrebanens største, nyeste og mest effektive tømmerterminal i Innlandet. Det vil den være også i fremtiden, siden sporarrangementet på Sørli skal forbedres og kobles til det nye IC-sporet. Tømmerterminalen ligger 3 kilometer langs høystandard veg fra et av landets tyngste krysningspunkter for gods langs veg. Hele 3000 døgnpasseringer med lastebilvogntog registreres i dette vegknutepunktet rett ved Sørli. Helt siden 90-tallet har Stortinget hatt en målsetting om å laste mer gods fra veg til jernbane, men målsettingen er ikke innfridd av samferdselsmyndighetene. Dette forholdet er grundig beskrevet av Riksrevisjonen, som har gjort en analyse av årsakene i en rapport av 2018. Rapporten viser blant annet at jernbanemyndighetene generelt ikke legger til rette for godsomlasting underveis i store jernbaneprosjekter. Sørli er riktig plassert for å fange mest mulig gods fra veg. De mest kostbare investeringene ved tilknytning til IC blir gjort for tømmerterminalens del, og kan koples til en såkalt «flerbruksterminal» der gods kan lastes mellom veg og bane. Store områder rundt terminalen er planavklart for industriutvikling, og mange interessenter med eksportplaner avventer for å se om en flerbruksterminal blir en realitet, siden en slik terminal vil åpne for effektiv inntransport av råvarer og uttransport av ferdige produkter. Stortingets transport- og kommunikasjonskomite har ved behandlingen av statsbudsjett for både 2020 og 2021 bedt om at en flerbruksterminal på Sørli blir utredet. Så langt har ingenting skjedd, og det nærmer seg at anleggsarbeidene for IC blir iverksatt på stedet.