Skriftlig spørsmål fra Anna Molberg (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:474 (2022-2023)
Innlevert: 21.11.2022
Sendt: 22.11.2022
Besvart: 30.11.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Anna Molberg (H)

Spørsmål

Anna Molberg (H): Kan statsråden redegjøre for hvordan merknadene om Sørliterminalen fra en samlet transport- og kommunikasjonskomite til statsbudsjettet for 2021 og 2022 har blitt fulgt opp, og hva som kan ventes av oppfølging i tiden fremover?

Begrunnelse

Arbeidet med Inter City til Hamar skal fullføres i 2027. Langs den nye traseen passerer det nye sporet tømmerterminalen på Sørli. Dette er Dovrebanens største, nyeste og mest effektive tømmerterminal i Innlandet. Det vil den være også i fremtiden, siden sporarrangementet på Sørli skal forbedres og kobles til det nye IC-sporet. Tømmerterminalen ligger 3 kilometer langs høystandard veg fra et av landets tyngste krysningspunkter for gods langs veg. Hele 3000 døgnpasseringer med lastebilvogntog registreres i dette vegknutepunktet rett ved Sørli. Helt siden 90-tallet har Stortinget hatt en målsetting om å laste mer gods fra veg til jernbane, men målsettingen er ikke innfridd av samferdselsmyndighetene. Dette forholdet er grundig beskrevet av Riksrevisjonen, som har gjort en analyse av årsakene i en rapport av 2018. Rapporten viser blant annet at jernbanemyndighetene generelt ikke legger til rette for godsomlasting underveis i store jernbaneprosjekter. Sørli er riktig plassert for å fange mest mulig gods fra veg. De mest kostbare investeringene ved tilknytning til IC blir gjort for tømmerterminalens del, og kan koples til en såkalt «flerbruksterminal» der gods kan lastes mellom veg og bane. Store områder rundt terminalen er planavklart for industriutvikling, og mange interessenter med eksportplaner avventer for å se om en flerbruksterminal blir en realitet, siden en slik terminal vil åpne for effektiv inntransport av råvarer og uttransport av ferdige produkter. Stortingets transport- og kommunikasjonskomite har ved behandlingen av statsbudsjett for både 2020 og 2021 bedt om at en flerbruksterminal på Sørli blir utredet. Så langt har ingenting skjedd, og det nærmer seg at anleggsarbeidene for IC blir iverksatt på stedet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Som stortingsrepresentanten skriver, er Sørli-terminalen stor og viktig. Terminalen er privat eid, og lokale interessenter ønsker å videreutvikle Sørli-terminalen. I forbindelse med byggingen av dobbeltspor Sørli-Åkersvika har Bane NOR lagt opp til at staten tar en betydelig kostnad for å tilrettelegge for at terminalen kan bli enda mer effektiv. Totale kostnader for dette er estimert til om lag 175 mill. kroner.
Det var tidligere en uenighet mellom Bane NOR og interessentene som vil videreutvikle terminalområdet om hvorvidt Bane NORs planlagte arbeid i tilknytning til terminalen var tilstrekkelig, men denne er nå avklart.
Transport- og kommunikasjonskomiteen hadde en merknad i innst. 13 S (2021-2022) der den ga uttrykk for at det er gjort for lite for å sikre utvikling av terminalen på Sørli. Som en oppfølging av dette sendte Samferdselsdepartementet brev til Jernbanedirektoratet 25.04. 2022, der direktoratet ble bedt om å be Bane NOR om å gå i dialog med interessentene som ønsker en fremtidig utvidelse av terminalen. Dette skulle skje under forutsetning av at prosjektet ikke forsinkes og at statlige budsjettmidler ikke øker, eventuelt at merkostnadene dekkes av interessentene.
Etter ytterligere dialog mellom Bane NOR og interessentene, er hovedkonklusjonen at partene er enige i at den planlagte forsterkningen av på- og avkjøring fra nytt dobbeltspor på Sørli, og tilhørende oppgradering inne på terminalen, fremstår som tilfredsstillende, og at utviklingen av terminalområdet legger til rette for Sørli som en fremtidig flerbruksterminal. Dette er også omtalt i Prop. 1 S (2022-2023).
Interessentene har signalisert at de fremover ønsker å gjennomføre en mulighetsstudie for å utvikle Sørli til en flerbruksterminal. Samferdselsdepartementet har ingen motforestillinger til et slikt initiativ, og Bane NOR har informert om at de stiller seg positive til å være en faglig bidragsyter inn i et slikt arbeid. En slik mulighetsstudie må imidlertid gjennomføres uavhengig av fremdriften på prosjektet Kleverud – Sørli – Åkersvika.