Skriftlig spørsmål fra Torgeir Knag Fylkesnes (SV) til finansministeren

Dokument nr. 15:512 (2022-2023)
Innlevert: 24.11.2022
Sendt: 25.11.2022
Besvart: 05.12.2022 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Torgeir Knag Fylkesnes (SV)

Spørsmål

Torgeir Knag Fylkesnes (SV): Hva er statsrådens vurdering og planlagte oppfølging av den utstrakte bruken av rettede emisjoner, hvem som er tilsynsmyndighet og om det lovbestemte prinsippet om likebehandling følges godt opp av myndighetene?

Begrunnelse

Oslo Børs viser til at det skal være gode grunner til for å forskjellsbehandle aksjonærene gjennom en rettet emisjon. Likevel viser en analyse gjennomført av Nordnet at rettede emisjoner har vært dominerende praksis i en årrekke. I 2021 ble 88 rettede emisjoner gjennomført på Oslo Børs, i motsetning til seks fortrinnsrettede emisjoner. Dette til tross for at fortrinnsrettede emisjoner er den formen for emisjoner som er i tråd med aksjonærlovgivningens hovedregel, om at eksisterende aksjonærer har fortrinnsrett til å tegne aksjer i det spesifikke selskapets emisjon.
Nordnet viser til at denne praksisen, hvor unntaket er blitt regelen, ikke bare er urettferdig, men at den også er lovstridig, skaper et tillitsproblem til børsen og systematisk bidrar til å omfordele aksjonærverdier fra de minste til de største aksjonærene.
Den økonomiske omfordelingen fra de minste til de største skjer når de store investorene får en rabatt for å bli med på emisjonen. Da skjer en såkalt utvanning, overføring av verdier til de største aksjonærene som får delta i den rettede emisjonen. For å motvirke utvanningen tilbys reparasjonsemisjon som øvrige aksjonærer kan delta i. Selv om det ble gjennomført 88 rettede emisjoner i 2021, ble det bare gjennomført 17 reparasjonsemisjoner. Planlagte reparasjonsemisjoner kanselleres ofte fordi aksjekursen har falt ned under tegningskursen i den rettede emisjonen. Aksjekursen faller fordi de som tegner seg i den rettede emisjonen selger aksjene raskt etter kjøpet.
Det er altså de minste aksjonærene som taper her, og tilsynet er mangelfullt. Finanstilsynet sier de ikke har ansvar for å følge opp likebehandling av norske aksjonærer, mens Oslo Børs sier de ikke griper inn ved mindre alvorlige tilfeller av forskjellsbehandling. Oslo Børs har heller ikke stilt krav til at det skal gjennomføre reparasjonsemisjoner, og det er per i dag heller ikke lovbestemt.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: Etter hovedregelen for kapitalforhøyelser etter allmennaksjeloven skal aksjeeierne ha fortrinnsrett til de nye aksjene i samme forhold som de fra før eier aksjer i selskapet, jf. allmennaksjeloven § 10-4 (1). Generalforsamlingen kan likevel under visse forutsetninger sette til side aksjeeiernes fortrinnsrett, jf. allmennaksjeloven § 10-5. Aksjeeiernes fortrinnsrett ved kapitalforhøyelser bidrar til likebehandling av aksjeeiere. Selskapenes styrende organer har et selvstendig ansvar for å ivareta aksjonærfellesskapets interesser på en god måte.
Et sentralt hensyn bak verdipapirlovgivningen er å sikre investorers tillit til verdipapirmarkedet. Likebehandlingsregelen, slik den fremgår av verdipapirhandelloven § 5-14, er en sentral regel i så måte. Av hensyn til aksjonærene, og tilliten til markedet, er det viktig at aktørene etterlever regelen. Regelen søker å balansere ulike hensyn i ulike situasjoner, blant annet gjennom å gi en viss adgang til unntak fra likebehandlingskravet. Hovedregelen er like fullt et krav om likebehandling.
Verdipapirhandelloven § 5-14 gjelder for utstedere på regulerte markeder. Oslo Børs har inntatt likebehandlingsregelen i sine regelbøker, herunder for Euronext Growth, som er en multilateral handelsfasilitet. Ved brudd på reglene kan Oslo Børs gi offentlig kritikk, og ved vesentlig brudd kan Oslo Børs gi overtredelsesgebyr. Finanstilsynet fører også tilsyn med at børsen og verdipapirforetakene etterlever reglene i verdipapirhandelloven.
Finanstilsynet opplyser at det, på bakgrunn av omfanget av rettede emisjoner i det norske markedet, i mai i år tok opp med Oslo Børs hvordan likebehandling av aksjeeiere ivaretas. Finanstilsynets vurderinger av børsens oppfølging er ikke avsluttet. Finanstilsynet vil også vurdere verdipapirforetakenes etterlevelse av verdipapirhandellovens krav ved tilrettelegging av emisjoner.
Jeg følger utviklingen med tanke på om det er nødvendig med klargjøring eller endring av regelverk innenfor verdipapirområdet, herunder likebehandlingsregelen og oppfølging av denne.