Sofie Marhaug (R): Etter snart ett år med strømstøtte, hvordan skal statsråden få løst problemet med at husholdninger som er kunder i lokale, private nett ikke får strømstøtte?
Begrunnelse
Snart har det gått et år med strømstøtte til husholdninger, utbetalt gjennom nettselskap. Men ikke alle strømkunder har et vanlig nettselskap å forholde seg til, selv om man betaler spotpris.
Et eksempel på dette er fra Sunnmøre, og er omtalt i avisen Møre 10. september og Bondebladet 24. november. Her omtales flere kunder som kjøper strøm direkte fra kraftprodusent på privat nett, og betaler det som blir tilsvarende nettleie til samme aktør. Disse får ikke strømstøtte. Et svar fra statssekretær i OED er gjengitt i Bondebladet 24. november: Etter strømstønadsloven har nettkunder med egen strømmåler som er rettmessig registrert som husholdningskunde hos sitt nettselskap rett til
stønad etter ordningen. Strømmåler i grendenett som kobler seg til et nettselskap, inngår i stønadsordningen dersom måleren er registrert i nettselskapets register som husholdningskunde.
Med andre ord må altså husholdningene dette gjelder, gjennom kraftprodusenten de er kunde hos, meldes inn til et nettselskap. Det kan være forståelig at man er skeptisk til hvordan dette kan la seg gjøre, kostnader og konsekvenser. Dette burde la seg gjøre innenfor dagens system, særlig med tanke på at kraftprodusenten disse husholdningene er kunde hos betaler nettleie for krafta de sender ut på nettet.
Eksempelet i disse sakene er fra NO3, og de ville kun vært berettiget en liten strømstøtte for september. Men før en kald og muligens dyr vinter er det naturlig at folk er redd for å ikke få strømstøtte. Dette problemet kan også gjelde flere steder.
Strømstøtten skal gjelde for strømkunder og husholdningsforbruk. Da bør regjeringen klare å fylle hullene i ordningene, etter snart ett år med strømstøtte.