Skriftlig spørsmål fra Sofie Marhaug (R) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:525 (2022-2023)
Innlevert: 25.11.2022
Sendt: 28.11.2022
Besvart: 05.12.2022 av olje- og energiminister Terje Aasland

Sofie Marhaug (R)

Spørsmål

Sofie Marhaug (R): Etter snart ett år med strømstøtte, hvordan skal statsråden få løst problemet med at husholdninger som er kunder i lokale, private nett ikke får strømstøtte?

Begrunnelse

Snart har det gått et år med strømstøtte til husholdninger, utbetalt gjennom nettselskap. Men ikke alle strømkunder har et vanlig nettselskap å forholde seg til, selv om man betaler spotpris.
Et eksempel på dette er fra Sunnmøre, og er omtalt i avisen Møre 10. september og Bondebladet 24. november. Her omtales flere kunder som kjøper strøm direkte fra kraftprodusent på privat nett, og betaler det som blir tilsvarende nettleie til samme aktør. Disse får ikke strømstøtte. Et svar fra statssekretær i OED er gjengitt i Bondebladet 24. november: Etter strømstønadsloven har nettkunder med egen strømmåler som er rettmessig registrert som husholdningskunde hos sitt nettselskap rett til
stønad etter ordningen. Strømmåler i grendenett som kobler seg til et nettselskap, inngår i stønadsordningen dersom måleren er registrert i nettselskapets register som husholdningskunde.
Med andre ord må altså husholdningene dette gjelder, gjennom kraftprodusenten de er kunde hos, meldes inn til et nettselskap. Det kan være forståelig at man er skeptisk til hvordan dette kan la seg gjøre, kostnader og konsekvenser. Dette burde la seg gjøre innenfor dagens system, særlig med tanke på at kraftprodusenten disse husholdningene er kunde hos betaler nettleie for krafta de sender ut på nettet.
Eksempelet i disse sakene er fra NO3, og de ville kun vært berettiget en liten strømstøtte for september. Men før en kald og muligens dyr vinter er det naturlig at folk er redd for å ikke få strømstøtte. Dette problemet kan også gjelde flere steder.
Strømstøtten skal gjelde for strømkunder og husholdningsforbruk. Da bør regjeringen klare å fylle hullene i ordningene, etter snart ett år med strømstøtte.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Jeg gjør innledningsvis oppmerksom på at jeg nylig har svart på et lignende skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Sylvi Listhaug, spørsmål nr. 518. Innholdet i svaret er tilsvarende som i svaret nedenfor.
Det er nettselskapene som administrerer strømstønadsordningen for husholdninger, og som beregner og utbetaler stønad til sine husholdningskunder. For at nettselskapene skal klare å håndtere ordningen på en god måte i tråd med formålet, er det viktig at ordningen i så stor grad som mulig bygger på eksisterende kunderegistre.
For å motta strømstøtte må husholdningen være nettkunde hos et nettselskap. Det innebærer at husholdninger som er tilknyttet såkalte «grendenett», som ikke er definert som nettselskap, ikke får strømstøtte.
Nettkunder med egen strømmåler som er rettmessig registrert som husholdningskunde hos et nettselskap, er omfattet av strømstønadsordningen. Nettselskapene har derimot ikke noe kundeforhold til de som har forbruket bak målepunktet i grendenett, og ikke informasjon om hva forbruket går til.
Regjeringen vurderer kontinuerlig behovet for å gjøre endringer i ordningen. I vurderingene må omfanget av problemet veies opp mot ressursbruk og eventuelle andre konsekvenser ved å foreta endringer. Å inkludere grendenett som ikke er å anse som nettselskaper i strømstønadsordningen slik den er i dag, vurderer jeg på nåværende tidspunkt ikke å være tilstrekkelig formålstjenlig.