Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:534 (2022-2023)
Innlevert: 27.11.2022
Sendt: 28.11.2022
Besvart: 01.12.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Kan bergensere og beboere og næringsliv i Nordhordland forvente at samferdselsministeren griper inn i saken og sikrer fremdrift, eller er dette bare et forsøk på dobbeltkommunikasjon fra statsrådens egne lokale partifeller?

Begrunnelse

Denne uken kan vi lese at Nordhordlandstunnelen settes på vent nok engang. Det betyr at prosjektet med Ringvei øst utsettes nok en gang og at køproblemene i Åsane vil vare mye lengre en høyst nødvendig. Det er en skandale at Bergens viktigste samferdselsprosjekt nok en gang blir nedprioritert.
Statens vegvesen er imidlertid klar på at dette er en konsekvens av at regjeringen har kuttet kraftig i planleggingsmidlene og at de derfor må utsette oppstart av ny reguleringsplan.
Aps egne lokalpolitikere kaller dette et bakholdsangrep og sier det er uakseptabelt å utsette arbeidet. Dette til tross for at det er hans egne partifeller i regjering som har kuttet i planleggingsmidler.
https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/694ozW/ap-topp-krever-at-samferdselsministeren-griper-inn-uakseptabelt-aa-utsette-nordhordlandstunnelen

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Vi er alle godt kjent med den ekstraordinære situasjonen vi er i med virkningene av koronapandemien, krigen i Ukraina og stigende priser. I forslaget til statsbudsjett for 2023 har regjeringen sett det som nødvendig å dempe innsatsen på og prioritere strengere innenfor samferdselssektoren. Målet er å unngå ytterligere press i norsk økonomi.
Regjeringen har besluttet at neste nasjonale transportplan skal legges fram ett år tidligere enn praksis skulle tilsi. Det innebærer at transportplanen blir lagt fram våren 2024 for perioden 2025–2036. Den nye transportplanen skal være oppdatert og tilpasset Norges framtidige transportbehov, samtidig som de økonomiske rammene er tilpasset en framtid med forventninger om økt behov i andre sektorer.
Frem til den nye transportplanen blir lagt frem, vil regjeringens hovedstrategi være å ta vare på eksisterende vei- og jernbaneinfrastruktur og fullføre de mange prosjektene over hele landet som enten er påbegynt eller er i oppstartsfasen. De nærmeste årene vil det være mindre rom for å starte opp store investeringsprosjekter enn det som følger av Nasjonal transportplan 2022–2033, og det vil ta lengre tid å gjennomføre de prioriterte prosjektene. Det betyr også at Statens vegvesens planleggingsaktivitet i 2023 og i etterfølgende år må tilpasses at det er begrenset rom for vekst.
E39 Vågsbotn–Klauvaneset, som også omtales som «Nordhordlandstunnelen», var ikke en del av porteføljen i Nasjonal transportplan 2022–2033, men var ett av flere prosjekter som fikk støtte fra et flertall i Stortinget da transportplanen ble behandlet. Regjeringen har sørget for at prosjektet nå er lagt inn i Statens vegvesens portefølje. På denne måten vil det få en reell vurdering opp mot de andre prosjektene som inngår i Nasjonal transportplan i de årlige porteføljeprioriteringene.