Skriftlig spørsmål fra Freddy André Øvstegård (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:544 (2022-2023)
Innlevert: 28.11.2022
Sendt: 29.11.2022
Besvart: 05.12.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Freddy André Øvstegård (SV)

Spørsmål

Freddy André Øvstegård (SV): Anser regjeringen, etter definisjonen i sin regjeringsplattform, at byfergene i Fredrikstad, med sine 1,4 millioner passasjerer, er «kritisk infrastruktur», og vil regjeringen da sikre at fergene i Fredrikstad skal være gratis gjennom den statlige ordningen, og ikke gjennom kommunen alene?

Begrunnelse

I Hurdalsplattformen står det at «Alle innbyggere skal ha tilgang til bredbånd og god kritisk infrastruktur som vei og ferge.» Samtidig vises det til i Hurdalsplattformen at øysamfunn uten veiforbindelse til fastlandet, og som har mindre passasjergrunnlag enn 100.000, skal få gratis ferge.
Ser man til Fredrikstad kommune, som har vært en foregangskommune på dette området, og som tilbyr gratis ferge i dag, kan man se at passasjertallet nærmest har doblet seg siden det ble innført gratis ferge, og er nå oppe i over 1,4 millioner passasjerer årlig. I april i år, var det 119.000 passasjerer på de tre strekningene. Begrensningene i Hurdalsplattformen til å kun fremheve at det er øysamfunn som har infrastruktur som er kritisk nok til å ha gratis ferge, er begrensende opp mot sitatet i innledende tekst, nemlig at alle innbyggere skal ha tilgang til god kritisk infrastruktur som ferge.
For å kunne nå mål om redusere utslipp, er det å kunne tilby gratis ferge i en by som Fredrikstad nødvendig. Fredrikstad er delt opp i fire, som følge av at Glomma renner tvers gjennom. Bruk av ferger gir mindre biltrafikk og dermed både redusert utslipp og mindre belastning på veinettet. Flere av fergene i Fredrikstad er også elektriske, noe som er positivt for reduksjon av klimagassutslipp.
Mens vi ser at lavinntektskommuner stadig underfinansieres, står man nå i fare for å miste tilbud som gratis ferge i kommuner som Fredrikstad, og det utfordres stadig i trange kommunebudsjetter. Belønningsmidlene fra bypakka dekker en del av kostnadene, men overlater altfor mye av finansieringen til kommunen. For å kunne holde på målene om nullvekst, er det helt nødvendig å holde de 1,4 millionene reisende unna bilveiene.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I forslag til Prop. 1 S (2022-2023) har regjeringen på ny foreslått at fylkeskommunene som oppdragsgivere for fylkesvegferjer gis frie midler for å kunne gjøre bl.a. lavtrafikkerte ferjesamband og ferjesamband til øyer uten fast vegforbindelse gratis. Det må likevel presiseres at det som inngår i forslaget til regjeringen er ferjesamband og ikke båtruter. I inntektssystemet til Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) er det satt et operativt skille der en båtrute, uavhengig av fartøystype, er en båtrute så lenge den frakter passasjerer og så lenge eventuell biltrafikk er på under ti personbilenheter i årsdøgntrafikk (ÅDT PBE). Byferjen i Fredrikstad faller inn under kategorien «båtrute» og inngår derfor ikke i regjeringens forslag.
Nedre Glomma og dermed Fredrikstad kommune har inngått belønningsavtale med staten. Staten bidrar derfor allerede betydelig til utvikling av gange-, sykkel- og kollektivtilbud i Nedre Glomma, herunder til finansiering av byferjene i Fredrikstad.