Skriftlig spørsmål fra Mímir Kristjánsson (R) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:545 (2022-2023)
Innlevert: 28.11.2022
Sendt: 29.11.2022
Besvart: 06.12.2022 av arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen

Mímir Kristjánsson (R)

Spørsmål

Mímir Kristjánsson (R): Når og hvordan har kommunene fått beskjed om å øke sosialhjelpen for å kompensere for de høye prisene, og vet statsråden at kommunene har fulgt oppfordringen?

Begrunnelse

I et intervju i Dagsavisen 27. november, uttaler statsråden at kommunene har fått tydelig beskjed om at de høye prisene på strøm, mat og bolig skal tas hensyn til når kommunene gir sosialhjelp. I artikkelen heter det:

"Persen understreker at utmåling av sosialhjelp skal være en skjønnsmessig og individuell vurdering.
– Det skal dekke nødvendige levekostnader. Men det er klart, de prisstigningene vi ser i dag på ting som mat, bolig og strøm skal være en del av det. Det har både Nav og kommunene fått tydelig beskjed om at må være basert på individuelle vurderinger."

Marte Mjøs Persen (A)

Svar

Marte Mjøs Persen: Formålet med økonomisk sosialhjelp er å sikre tjenestemottakeren et forsvarlig livsopphold. Livsoppholdsbegrepet er et dynamisk begrep som må tilpasses prisutviklingen og den generelle samfunnsutviklingen. NAV-kontoret skal alltid foreta konkrete og individuelle vurderinger av hvilke utgifter som er nødvendige for å sikre tjenestemottakeren et forsvarlig livsopphold.
Daværende statsråd Tajik sendte i november 2021 et brev til kommunene. Bakgrunnen for henvendelsen var den sterke økningen i strømprisene. I henvendelsen ble viktigheten av at kommunen på vanlig måte gjør en konkret og individuell vurdering av utgiftene til sosialhjelpssøkerens livsopphold, medregnet nødvendige utgifter til strøm, understreket.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet ba i den sammenheng om at Arbeids- og velferdsdirektoratet på egnet vis undersøkte og ved behov forsikret seg om at intensjonen i brevet til kommunene ble fulgt opp i NAV-kontorene. Tilbakemeldingen fra Arbeids- og velferdsdirektoratet var at hovedinntrykket var at det i saker som gjaldt strømutgifter ble foretatt konkrete og individuelle vurderinger i den enkelte sak og at intensjonen i brevet som ble sendt til kommunene ble fulgt opp.
I juni 2022 formidlet Arbeids- og velferdsdirektoratet informasjon fra departementet til landets statsforvalterembeter om prisvekstens betydning for utmåling av økonomisk sosialhjelp. Det ble da fremhevet at økonomisk sosialhjelp alltid skal sikre søkeren et forsvarlig livsopphold. Det ble videre vist til at de statlige veiledende satsene er ment å bidra til en likeartet praksis på landsbasis, men at de likevel kun skal brukes som et veiledende utgangspunkt for utmålingen. I den forbindelse ble det pekt på at NAV-kontoret både har rett og plikt til å foreta individuelle og skjønnsmessige vurderinger i hver enkelt sak og at dette er viktig i en situasjon med økte priser på nødvendige livsoppholdsutgifter. Statsforvalterne ble bedt om å videreformidle dette til kommunene på egnet vis.
Med virkning fra 1. juli 2022 ble de statlige veiledende satsene for økonomisk sosialhjelp oppjustert ekstraordinært som følge av økte levekostnader. Stortinget ga også en engangsbevilgning over rammetilskuddet til kommunene for å dekke økt utbetaling av sosialhjelp i 2022 som følge av økte strømpriser.
Det er kommunene som treffer vedtak etter sosialtjenesteloven og som har rett og plikt til å utøve skjønn ved behandling av søknader om økonomisk sosialhjelp. Jeg har tillit til at kommunene ivaretar sitt ansvar på en god måte.
Jeg er opptatt av å følge situasjonen nøye. Arbeids- og velferdsdirektoratet har sendt ut en undersøkelse til kommunene for å få bedre kunnskap om kommunenes erfaring med og utviklingen i de sosiale tjenestene i NAV-kontoret. Gjennom undersøkelsen får vi et bedre grunnlag for å vurdere utviklingen.
I lys av den krevende situasjonen som flere enn vanlig nå står i, har jeg sendt et nytt brev til kommunene hvor jeg peker på NAV-kontorets sentrale rolle som del av det offentlige hjelpeapparatet, handlingsrommet som ligger i sosialtjenesteloven, og ikke minst en anerkjennelse av det viktige arbeidet som gjøres av NAV i møte med mennesker som står i en krevende livssituasjon. De ansatte i NAV har gjennom lovverket store muligheter til å utøve skjønn i hver enkelt sak de behandler. For å underbygge det vil jeg sammen med Arbeids- og velferdsdirektoratet utarbeide en ny veileder tilpasset dagens situasjon.