Marius Arion Nilsen (FrP): Statnetts konsesjonssøknad av 2013 forespeiler at mellomlandsforbindelsene til Tyskland og England vil bidra til å øke verdiskapingen i Norge samtidig som de er samfunnsøkonomisk lønnsomme og med minimal påvirkning på framtidige strømpriser i Norge.
Kan statsråden vurdere og greie ut om det er juridisk grunnlag for omgjøring av konsesjonene som ble gitt til Statnett 13.10.14?
Begrunnelse
I konsesjonssøknaden står følgende: «Med forutsetningene som ligger til grunn i vårt basisestimat, viser våre simuleringer at gjennomsnittsprisen i Norge vil øke med i underkant av 5 EUR/MWh3 (4 øre/kWh) i 2020 og i underkant av 4 EUR/MWh (overkant av 3 øre/kWh) i 2030, når begge kablene er satt i drift». I tillegg ble det fremhevet at forbindelsene ville styrke forsyningssikkerheten, særlig i forhold til å sikre energitilgangen i tørre år, basert på Europas termiske energiproduksjon. Men den var allerede da begynt å legges ned i stor stil, med planer om mer nedstengning.
Høsten 2021 sendte Norge kraft til Storbritannia for første gang. Fra før var kablene til Tyskland etablert. Høye strømpriser i Europa høsten 2021 førte til høy produksjon, høy eksport og nedtapping av norske vannmagasin. Dette fortsatte langt ut i vinteren 2021/2022. Dette på tross av at det var svært lite nedbør i samme periode.
Dette førte igjen til historisk lave vannstander i norske magasiner, og historisk høye priser i Norge. I enkelte perioder hadde Norge høyere strømpriser enn resten av Europa, selv om norsk kraftproduksjon koster en brøkdel av Europeisk kraftproduksjon.
Enhver som søker om offentlig tillatelse, har et ansvar for å påse at søknaden er sannferdig. Dersom viktige opplysninger i søknaden er basert på feil faktum, kan en tillatelse omgjøres. Særlig dersom tungtveiende allmenne hensyn tilsier at tillatelsen må omgjøres.
Konsekvensene for Norge er dramatiske. Det må brukes titalls milliarder på strømstøtte til norske husholdninger og bedrifter. Folk kan ikke bruke eiendommene sine som følge av strømprisen. Flere bedrifter har lagt ned virksomheten sin, permanent eller midlertidig. Det foreligger derfor sterke allmenne hensyn til å omgjøre konsesjonstillatelsen.
Dersom en konsesjon omgjøres på bakgrunn av sterke allmenne hensyn fordi det er gitt feile opplysninger i konsesjonssøknaden, eller at situasjonen har endret seg, kan konsesjonen trekkes uten at det er grunnlag for erstatning. Det er ikke forvaltningen som kan bebreides for at konsesjonsvedtaket omgjøres, men konsesjonssøker selv. Konsesjonstillatelsen kan også midlertidig stanses.
Det følger av konsesjonsvilkår nr. 12 at OED kan endre konsesjonsvilkårene dersom allmenne hensyn gjør dette nødvendig.