Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:601 (2022-2023) Innlevert: 02.12.2022 Sendt: 05.12.2022 Besvart: 08.12.2022 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum
Roy Steffensen (FrP): I budsjettforliket mellom Ap/Sp/SV er det bestemt at flypassasjeravgift utenfor EØS skal økes, med om lag 140 millioner kroner, et månedlig proveny på om lag 11,5 millioner kroner. Jeg antar at de fleste som skal reise langdistanse i første kvartal 2023 allerede har bestilt og kjøpt billetter.Når skal denne nye avgiften innføres, hva vil den utgjøre per billett, og vil ekstraregningen for allerede solgte billetter sendes selskapene, kunden eller være noe staten dekker?
Trygve Slagsvold Vedum: Flypassasjeravgiften er en avgift på flygning av passasjerer fra norske flyplasser og har til formål å skaffe staten inntekter. Avgiften er differensiert etter flygningens lengde ved to satser. Det er en lav sats for flygninger innad i Europa og en høy sats for flygninger ut av Europa. I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2023 ble det foreslått å prisjustere den lave satsen i flypassasjeravgiften til 82 kroner per passasjer og den høye satsen til 220 kroner per passasjer. I budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og SV ble den høye satsen økt med 100 kroner i forhold til regjeringens forslag, til 320 kroner per passasjer.Satsøkningen vil gjelde fra 1. januar 2023. Satsen vil gjelde for alle flyreiser som foretas etter denne datoen, uavhengig av når reisen ble bestilt. Det er flyselskapet som er ansvarlig for å innbetale avgiften. Hvorvidt flyselskapene kan kreve betalt for avgiftsøkningen fra kunder som allerede har kjøpt billett, vil avhenge av privatrettslige forhold, det vil si avtalen mellom flyselskap og kunde.