Terje Halleland (FrP): Hvorfor begrense fritak/redusert takst til byområder der det er miljødifferensiert takstopplegg etter veglova § 27 annet ledd når Stortinget har gjort et generelt vedtak, og hvorfor begrenses vedtaket til kun til å gjelde tunge kjøretøy i takstgruppe 2?
Begrunnelse
Stortinget gjorde vedtak 2. desember 2021:
«Stortinget ber regjeringen utrede og legge frem forslag om hvordan man kan likestille GA-kjøretøy som kjører på biogass, med el- og hydrogendrevne biler i bomringene snarest mulig og i løpet av 2022.»
I denne forbindelse skriver samferdselsdepartementet i oppfølgingen at en ordning med redusert takst/fritak for tunge kjøretøy på biogass kan ikke håndteres innenfor det tekniske bompengesystemet AutoPASS, jf. omtalen av anmodningsvedtak nr. 1008 av 27. mai 2021 i Prop. 1 S (2021–2022). Som det går frem av denne omtalen, er AutoPASS basert på kjøretøyregisteret. Det er der kun registrert om kjøretøyet er et gasskjøretøy. Gasskjøretøy kan fylle naturgass og biogass om hverandre, og det er ikke mulig å registrere om kjøretøyet har biogass eller naturgass på tanken ved bompassering. Samferdselsdepartementet har derfor gitt Statens vegvesen i oppdrag å utarbeide en løsning med egen takstgruppe for alle gassdrevne kjøretøy (GA) i takstgruppe 2 (tunge kjøretøy). Det legges opp til en ordning innenfor AutoPASS som omfatter alle GA-kjøretøy, og som det først og fremst legges til rette for i byer der det allerede i dag er mulighet for et takstsystem med tids- og miljødifferensierte takster, jf. veglova § 27 andre ledd. Dette kan gi grunnlag for redusert bompengetakst eller fritak for bompenger dersom det er lokalt ønske om det.