Skriftlig spørsmål fra Himanshu Gulati (FrP) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:610 (2022-2023)
Innlevert: 04.12.2022
Sendt: 05.12.2022
Besvart: 13.12.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Himanshu Gulati (FrP)

Spørsmål

Himanshu Gulati (FrP): Hva er statsrådens tanker om ungdomspartienes mulighet til å ha informative stands og å verve medlemmer i forbindelse med skolebesøk, hva er hennes tanker om politisk sensur fra lærere eller andre ansatte på skolene, og vil statsråden foreta seg noe for at det ikke skal finne sted overtramp mot ungdomspartienes og elevenes demokratiske frihet i forbindelse med god norsk tradisjonell politisk aktivitet i.f.m. skolebesøk?

Begrunnelse

NRK har skrevet om en hendelse tirsdag 22. november i.f.m. at Fremskrittspartiets Ungdom (FpU) hadde politisk stand på Alta videregående skole. Der opplevde de å bli hindret i medlemsverving og fikk melding fra en lærer om at politisk aktivitet ikke er foretrukket i skoletiden. Fylkesleder i Troms og Finnmark FpU sa til NRK:

«Når elever på skolen kom for å melde seg inn i FpU, brøt læreren inn på en sur og sint måte. Han sa at elevene ikke kunne bli medlem hos oss».

Senere på dagen sendte læreren melding til elevene som sto på standen. I meldingen sto det at det ikke var foretrukket at elevene drev med politisk aktivitet i skoletida. Elever har rett på ti dager fravær for å drive politisk aktivitet, det følger av opplæringsloven. Det er imidlertid ikke første gang FpU opplever slike utfordringer eller holdninger i.f.m. skolebesøk.
Som både kunnskapsministeren og jeg har hatt stor glede av og opplevd gjennom deltagelse i to konkurrerende partier, er det å delta i ungdomspolitikken, uavhengig hvilket parti man tilhører, både viktig for demokratiet og en god læringsarena for politikk, demokrati og samfunnet forøvrig. Min oppfatning er at rektorer og lærere ikke skal blande seg inn i hvilket parti elevene er eller ønsker å bli medlem av, ei heller stille spørsmål ved fravær i henhold til opplæringsloven § 3-45.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Jeg vil innledningsvis vise til ytringsfriheten som er nedfelt i Grunnloven § 100 og som har vern i internasjonale konvensjoner om menneskerettigheter. Ytringsfriheten er en demokratisk menneskerettighet som også verner om politiske ytringer. Jeg er opptatt av å styrke valgdeltakelsen og deltakelsen blant unge, og skolen er en viktig arena for god demokratisk opplæring. Ungdomspartiene er viktige for å vekke engasjement og meningsdannelse blant unge i Norge.
Ungdomspartienes rolle i Norge er unik. De er viktige for gjennomføringen av den modellen med skolevalg vi har i Norge. Det er selvsagt ikke ønskelig at rektor, lærere eller andre ansatte ved skolen skal gripe inn i den meningsutvekslingen som politiske ungdomspartier i slike tilfeller innbyr til. Imidlertid må skolene selv kunne sette visse ytre rammer for de politiske ungdomspartiene når de skal ha slik virksomhet på skolene. Virksomheten må også foregå på det stedet av skolens område som er anvist og i den tidsperioden som skolen har angitt. Dette må ligge innenfor skolens egen rett til å bestemme over egen skolehverdag. Samtidig er det min oppfatning at det er en styrke at elever i norsk skole får møte ungdomspartier og organisasjoner fra det sivile samfunn. Det er en viktig del av hvordan demokratiet vårt virker.
Opplæringslovens bestemmelse om forbud mot reklame i skolen kan i særskilte tilfeller også omfatte politisk reklame, men den er likevel ikke til hinder for at politiske ungdomspartier kan fremme sine politiske synspunkter på skolens område. Dette gjelder i hvert fall dersom ungdomspartiene har fått tillatelse fra skolen til å ha stand eller delta i debattopplegg. Dette innebærer at de politiske partiene kan fremme sine synspunkter og begrunne disse gjennom debattinnlegg, valgtorg og utdeling av valgkampmateriell. På den måten kan unge mennesker nettopp få en god innføring og opplæring i demokrati og ytringsfrihet.
Jeg legger til grunn at skolene finner gode løsninger lokalt i samarbeid med de politiske partiene.
Jeg er positiv til at ungdomspartier får adgang til å ha politiske stands på skolene og slik få øvelse i sunn meningsutveksling, også om politiske temaer. Dette er positivt for elevenes læring om samfunnet som helhet, demokrati, politikk og ikke minst om respekt for andres syn.