Skriftlig spørsmål fra Sveinung Rotevatn (V) til statsministeren

Dokument nr. 15:651 (2022-2023)
Innlevert: 07.12.2022
Sendt: 08.12.2022
Besvart: 14.12.2022 av statsminister Jonas Gahr Støre

Sveinung Rotevatn (V)

Spørsmål

Sveinung Rotevatn (V): Kan statsministeren gjere greie for kva som skil "PR-bransjen" frå "konsulentfirma som driv med økonomisk analyse", og korleis dette skiljet styrer ulike krav til openheit rundt kundelister som SMK stiller til politiske medarbeidarar?

Begrunnelse

I Aftenposten 7. desember svarar SMK på spørsmål om utnemninga av ein ny statssekretær som har bakgrunn frå konsulentfirmaet McKinsey. Vedkomande har ikkje gjort kjent for offentlegheita kva kundar han har jobba for, og dette er heller ikkje gjort kjent for regjeringsråden eller andre på SMK.
Dette står i skarp kontrast til dei krav statsministeren og regjeringspartia meinte det var rett å stille rundt slike utnemningar - så lenge dei var i opposisjon. Som bakgrunn for kvifor det ikkje blir vist openheit rundt kundelister i denne konkrete utnemninga har statssekretær Kristine Kalset latt set intervjue av Aftenposten. Eg siterer frå artikkelen:

"I en e-post skriver hun at Thoner har redegjort for at McKinsey ikke gir råd av politisk art. Selskapet «driver med økonomisk analyse» og «tilhører en annen bransje enn PR-bransjen»."

Sidan dette skiljet tydelegvis har vore avgjerande for kva krav til openheit SMK stiller til sine medarbeidarar, er det av interesse om statsministeren kan gjere greie for korleis dette skiljet er definert, og kva openheitskrav han stiller for dei ulike bransjebakgrunnane.

Jonas Gahr Støre (A)

Svar

Jonas Gahr Støre: I politisk leiing på Statsministerens kontor og i regjeringa har eg vore opptatt av å ha ei brei samansetning av kompetanse og erfaringar. Eg har medarbeidarar som er frå ulike deler av landet, frå fagrørsla, forvaltninga og med bakgrunn frå frivillig og privat sektor.
Når forvaltninga eller politisk leiing rekrutterer, vil det kunne oppstå spørsmål om bindingar til tidlegare arbeidsgivar, kundar eller klientar. Dette gjeld særleg når dei tilsette kjem frå privat næringsliv. Det gjeld ikkje berre ved rekruttering frå til dømes konsulentfirma, men også frå advokatfirma og andre bransjar som gir råd og bistand med krav om konfidensialitet. Habilitetsreglane skal bidra til å underbygge og oppretthalde tilliten til at forvaltninga gjer sine avgjersler på sakleg og uhilda grunnlag. Hovudregelen er at den enkelte sjølv skal ta stilling til eigen habilitet, uavhengig av kva bransje eller sektor vedkomande kjem frå. Eg legg stor vekt på at politisk leiing kjenner, forstår og etterlever habilitetsreglane. I tillegg vil openheit rundt såkalla kundelister vere tillitsskapande og ønskjeleg uansett kva form for rådgiving det er snakk om.
Eg har vidare vore opptatt av uheldige sider ved at tidlegare tilsette i politisk leiing vert rekruttert til PR-bransjen, som mellom anna har som føremål å påverke politiske prosessar på vegne av sine kundar. Ved desse overgangane er det grunn til å vere særleg varsam.