Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:687 (2022-2023) Innlevert: 11.12.2022 Sendt: 12.12.2022 Besvart: 22.12.2022 av klima- og miljøminister Espen Barth Eide
Roy Steffensen (FrP): Klimaministeren uttalte nylig at forrige regjering satte i gang "ekstremt koko mye veibygging". I lys av signalene i det sitatet vil jeg anta at statsråden hadde foretrukket andre løsninger på flere veistrekninger. Er statsråden fornøyd med trasévalg, fartsgrense og kapasitet på E39-strekningen som ble åpnet i Agder før helgen?
Espen Barth Eide: Det er urolige tider, høye priser og svært begrenset økonomisk handlingsrom. Vi får også et stadig trangere karbonbudsjett og må bremse det økende presset på areal og natur. Aldri har det vært mer nødvendig å tenke klokt rundt hvordan og hvorfor vi bygger ut transportsystemet. En viktig del av løsningen på utfordringene vi står overfor, er å ta vare på infrastrukturen vi allerede har og utnytte denne bedre. Der det trengs, skal vi selvsagt bygge nytt, men på en måte som er realistisk og bærekraftig. Vi skal fortsatt ha trygg og god fremkommelighet i hele landet, samtidig som vi skal nå Norges klima- og miljømål. Derfor trenger vi en langsiktig og bærekraftig innretning av transportsystem som svarer på fremtidens utfordringer, imøtekommer behovene for mobilitet i hele landet og ikke går på bekostning av viktige klima- og miljøhensyn. Dette vil kreve effektiv arealbruk og mindre nedbygging av skog og natur til veier. I Hurdalsplattformen slo vi fast at klima og natur skal være en ramme rundt all politikk, og at Norges klima- og miljømål forplikter alle deler av samfunnet, også transportsektoren. Når det gjelder enkeltprosjekter vil jeg henvise til samferdselsministeren som ansvarlig for veisektoren.