Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:721 (2022-2023)
Innlevert: 14.12.2022
Sendt: 14.12.2022
Besvart: 16.12.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): I budsjettforliket mellom regjeringspartiene og SV ble bevilgningen til Nye Veier AS redusert med 900 mill. kroner i driftskreditt. Samtidig ble det fremmet et verbalvedtak om at Ringeriksbanen skal fortsette som et fellesprosjekt under Nye Veier AS.
Er nedtrekket i driftskreditt direkte knyttet til Ringeriksbanen, eller gjøres nedtrekket i andre prosjekt?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Budsjettforliket for statsbudsjettet 2023 mellom Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ble klart 29. november 2022. Av avtalen går det frem at driftskredittordningen til Nye Veier AS er redusert med 900 mill. kroner. Dette er ikke det samme som de ordinære overføringene til selskapet, som blir bevilget på kap. 1321 Nye Veier AS, post 70 Tilskudd til Nye Veier AS.
I Prop. 195 S (2020–2021) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2021 foreslo regjeringen Solberg at Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 Høgkastet–Hønefoss skulle overføres til Nye Veier AS, jf. Innst. 600 S (2020–2021). I proposisjonen gikk det frem at det var lagt opp til at vederlaget som Nye Veier skal få for prosjektet, skal komme som et tillegg til det faste, årlige vederlaget til selskapet som blir bevilget over kap. 1321, post 70.
Driftskreditten til selskapet på 1 mrd. kroner ble bevilget etter Stortingets behandling av Prop. 2 S (2021–2022) Endringar i statsbudsjettet 2021 under Samferdselsdepartementet (driftskreditt til Nye Veier AS og kostnadsrammer) og revisjon av bompengepakke (fylkesveg), jf. Innst. 79 S (2021–2022), og er utelukkende knyttet til selskapets arbeid med Ringeriksbanen, som er en del av fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 Skaret–Høgkastet–Hønefoss. I store prosjekt som Ringeriksbanen kan det oppstå betydelige svingninger i behovet for bevilgninger underveis i gjennomføringsfasen.
Driftskredittordningen skal bidra til at selskapet har tilstrekkelig likviditet til å håndtere løpende utbetalinger i gjennomføringsfasen og må betales tilbake i løpet av 12 måneder. Dette gir Nye Veier tilsvarende fleksibilitet på baneprosjektet som de har i veiprosjekt, der de har mulighet til å trekke på bompengelån. Driftskreditten ble i tråd med det som er opplyst i Prop. 2 S (2021–2022) satt inn på en ikke-rentebærende konto i Norges Bank til det er bruk for den. En reduksjon av driftskreditten påvirker ikke de andre prosjektene til Nye Veier.