Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:727 (2022-2023)
Innlevert: 14.12.2022
Sendt: 15.12.2022
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 29.12.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Ser statsråden at enkelte av straffene som idømmes for promillekjøring på elsparkesykler ikke er proporsjonale og ikke i tråd med folk flest sin allmenne rettsoppfatning og mener statsråden at det er logisk og rettferdig at promillekjøring med el sparkesykler skal straffes like hardt som med bil og langt hardere enn promillekjøring med elsykkel, selv om el sykkel har en høyere maksfart enn 20 km/t og mange biler har en maksfart på over 200 km/t?

Begrunnelse

I 2018 åpnet Frp for el sparkesykler med en maks hastighet på 20 km/t. Siden det ble lovlig med el sparkesykler i Norge har det gradvis blitt innført flere og flere regler, restriksjoner og forbud. Alle restriksjonene har ført til reduksjon i antall el sparkesykler. For el sparkesykkel utleiere har det bl.a. blitt innført forbudssoner, antallsbegrensninger, nattestengt, etc. Generelle regler som er innført som både gjelder for eie og utleie er bl.a. parkeringssoner, ytterligere fartsbegrensninger, forbud mot å kjøre to på el sparkesykkelen, hjelmpåbud for de under 15 år, et totalforbud for de under 12 år, krav om forsikring og alkoholforbud. Fra 15. juni 2022 ble el sparkesykler klassifisert som motorvogn etter vegtrafikkloven og er dermed omfattet av den samme promillegrensen som for bil, d.v.s. 0.2 promille. Promillekjøring med el sparkesykkel kan dermed straffes med inndragning av førerkort for bil, bøter eller fengsel. Til sammenlikning finnes det ingen absolutt promillegrense for bruk av el sykkel, som i motsetning til el sparkesykler ikke har en maksfart på 20 km/t. Siden 15. juni har det kommet flere eksempler på helt ulogisk og urimelig strenge straffer for å kjøre el sparkesykkel med promille, selv også ved lav promille. Det bildet som foreløpig har tegnet seg i rettspraksis, er at straffutmålingen i saker som gjelder promillekjøring på el sparkesykler for det første er veldig strenge, men også at de spriker veldig. Forslagstiller minner om at det er ulogisk å likestille en el sparkesykkel med en bil. En el sparkesykkel går maks i 20 km/t, saktere enn både sykkel og el sykkel. Føreren står bare noen få cm over bakken og det er enkelt å hoppe av el sparkesykkelen om nødvendig. I hovedsak skader man bare seg selv, om man blir utsatt for en ulykke. Mens en bil i høy hastighet kan forårsake veldig alvorlig ulykker, med dødsfall både for de som kjører bilen, passasjerer eller andre medtrafikanter. Spørsmålsstiller har registrert at flere reagerer på at straffereaksjonene i enkelte saker likestiller bil på flere tonn som også kan kjøre i 200 km/t, med en el sparkesykkel på 15 kg som maks kan kjøre i 20 km/t og forslagstiller bes derfor om statsrådens vurdering av hvor straffenivået for promillekjøring på el sparkesykkel bør ligge.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Innføring av den alminnelige promillegrensen på 0,2 også for elsparkesykler og andre små elektriske kjøretøy var helt nødvendig for å redusere svært høye skadetall, hvor svært mange var knyttet til promille. Selv om skadepotensialet er mindre for elsparkesykler enn for bil, kan konsekvensene av å kjøre i ruspåvirket tilstand være alvorlige også på elsparkesykkel. De foreløpige resultatene av en undersøkelse viser at promillegrensen har bidratt til redusert kjøring med elsparkesykkel med promille og dermed reduserte skadetall.
Ulykkesstatistikkene viser at risikoen for kjøring med elsparkesykkel er vesentlig høyere enn for vanlig sykkel og elsykkel. Vi har i år hatt 5 dødsulykker på elsparkesykler nasjonalt, og om lag tre skadetilfeller daglig bare i Oslo. Derfor har vi målrettet tiltakene mot elsparkesykkelulykkene.
Vi har de samme hovedreglene for promillegrense og sanksjonering for aller typer motorvogn. Regelverket gir likevel rom for å ta hensyn til særlige risikoforhold ved små elektriske motorvogner, og vi ser at domstolene tar hensyn til det blant annet ved utmåling av betinget eller ubetinget fengsel og ved fastsettelse av hvor lenge førerretten skal tapes.
Vi har også fastsatt særlige formildende regler for hvor lenge man skulle kunne tape førerretten ved promillekjøring på elsparkesykkel, tilsvarende reglene vi har for moped.
Det er ellers domstolene som fastsetter straffen i hver enkelt sak. Det har vært noe varierende tilnærming fra underrettene i slike saker, særlig når det gjelder bøtenivået. Jeg er kjent med at Høyesterett vil behandle en sak om dette og antar at det vil kunne bidra med en avklaring av straffenivået i slike saker.