Lan Marie Nguyen Berg (MDG): Kan statsråden redegjøre for hvor store utgifter for markedsføringskampanjer og sponsoravtaler Equinor årlig skriver av på skatten?
Begrunnelse
Gjennom petroleumsskatteregimet kan oljeselskaper skrive av 78 prosent av diverse kostnader. Dette gjelder også utgifter som ikke er direkte tilknyttet oljeutvinning, for eksempel utgifter for oljeselskapenes lobbyarbeid og markedsføringskampanjer. Equinor er blant de mest synlige selskapene gjennom diverse markedsføring, både med “Morgendagens helter”-programmet som sponser ski, sykkel og fotball, Equinors kulturstipend, støtte av utvalgte festivaler og museer, samt en rekke annonser i blant annet Aftenposten og VG.
Dette kan man si favoriserer oljeselskapenes mulighet til å drive markedsføring, da de får skrive av langt mer av markedsføringsutgiftene på skatten enn andre næringer, som kun kan skrive av 22 prosent av disse utgiftene.
Mer markedsføring fra oljeselskapene kan til syvende og sist bidra til å forsinke en nødvendig, grønn omstilling. Når Equinor og andre oljeselskaper får, hovedsakelig på skattebetalernes regning, skape et narrativ om at de leder an i omstillingen, så får folk et feilaktig bilde av hvordan det går med omstillingen i Norge.
Flere av disse markedsføringskampanjene har blitt kritisert for å være både sportsvasking og grønnvasking, mens andre har vekket sterk kritikk, blant annet for bruk av klimastreikerne i Norge. Fordi skattebetalerne i hovedsak betaler for dette vil det være relevant å synliggjøre hvor store utgifter vårt statseide Equinor har til markedsføring og sponsoravtaler.