Skriftlig spørsmål fra Grunde Almeland (V) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:760 (2022-2023)
Innlevert: 16.12.2022
Sendt: 19.12.2022
Besvart: 22.12.2022 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Grunde Almeland (V)

Spørsmål

Grunde Almeland (V): Har statsråden en oversikt over hvor mange kommuner som er unntatt fra plikten i § 7-2 b og med hvilken begrunnelse de har fått det, og finnes det en oversikt over hvor mange som har mistet sin koordinator, barnekoordinator, ikke fått individuell plan eller oppfølging rundt sine planer som følge av de midlertidige lovendringene?

Begrunnelse

Pasient- og brukerrettighetsloven § 2-5c om rett til barnekoordinator trådte i kraft 1. august 2022. Allerede før loven om barnekoordinator trådte i kraft kom det midlertidige lovendringer på bakgrunn av det økte og antallet flyktninger som kommer. Lov om midlertidige endringer i lovverket som følge av ankomst av fordrevne fra Ukraina, gir unntak i Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) § 7-2 b. Midlertidige unntak fra plikter, gir bla kommunene unntak fra:

a. § 7-1 om individuell plan
b. § 7-2 om koordinator
c. § 7-2 a om barnekoordinator

Kommuner har store oppgaver med flyktningebosetting og oppfølging av alle som kommer særlig grunnet ukrainske flyktninger. I innst. 352 L (2021-2022) har regjeringspartiene betrygget oss om at:

«De foreslåtte lovhjemlene innebærer ikke at det skal gjøres unntak, men det åpnes for at det kan besluttes helt eller delvis unntak fra de konkrete plikt- og rettighetsbestemmelser som listes opp i lovhjemlene, hvis situasjonen tilsier det.»

Jeg er bekymret over at mange kommuner har unnlatt å opprette/opprettholde tjenestene, ordlyden i unntaket er både generell og føyende. Mange kommuner er under stort økonomisk press og står i tøffe prioriteringer. Det er vanskelig å forstå i hvilke situasjoner departementet kan gi forskrift om helt eller delvis unntak fra bestemmelsene.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Som stortingsrepresentanten viser til, ble det etter forslag i Prop. 107 L (2021-2022) Midlertidige endringer i lovverket som følge av ankomst av fordrevne fra Ukraina, innført hjemmel for at det i forskrift kan gjøres helt eller delvis unntak fra enkelte plikt- og rettighetsbestemmelser i pasient- og brukerrettighetsloven (§ 2-5 d), spesialisthelsetjenesteloven (§ 2-5 d) og helse- og omsorgstjenesteloven (§ 7-2 b). Forskriftshjemlene er midlertidige og gjelder frem til 1. juli 2023.
Adgangen til å gjøre slike unntak skal være begrenset til situasjoner der det som følge av et høyt antall ankomster til Norge av personer fordrevet fra Ukraina, er nødvendig å foreta omstillinger eller prioriteringer for å bidra til å sikre at helse- og omsorgstjenestens kapasitet ikke overskrides.
Departementet har så langt ikke sett behov for å fastsette slik forskrift hvor det gjøres helt eller delvis unntak fra en eller flere av de oppregnede plikt- og rettighetsbestemmelsene i pasient- og brukerrettighetsloven, spesialisthelsetjenesteloven eller helse- og omsorgstjenesteloven. Det er derfor ikke adgang for den enkelte kommune eller spesialisthelsetjenesten til å gjøre unntak fra de plikt- og rettighetsbestemmelser som representanten viser til i sitt spørsmål.