Grunde Almeland (V): Har statsråden en oversikt over hvor mange kommuner som er unntatt fra plikten i § 7-2 b og med hvilken begrunnelse de har fått det, og finnes det en oversikt over hvor mange som har mistet sin koordinator, barnekoordinator, ikke fått individuell plan eller oppfølging rundt sine planer som følge av de midlertidige lovendringene?
Begrunnelse
Pasient- og brukerrettighetsloven § 2-5c om rett til barnekoordinator trådte i kraft 1. august 2022. Allerede før loven om barnekoordinator trådte i kraft kom det midlertidige lovendringer på bakgrunn av det økte og antallet flyktninger som kommer. Lov om midlertidige endringer i lovverket som følge av ankomst av fordrevne fra Ukraina, gir unntak i Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) § 7-2 b. Midlertidige unntak fra plikter, gir bla kommunene unntak fra:
a. § 7-1 om individuell plan
b. § 7-2 om koordinator
c. § 7-2 a om barnekoordinator
Kommuner har store oppgaver med flyktningebosetting og oppfølging av alle som kommer særlig grunnet ukrainske flyktninger. I innst. 352 L (2021-2022) har regjeringspartiene betrygget oss om at:
«De foreslåtte lovhjemlene innebærer ikke at det skal gjøres unntak, men det åpnes for at det kan besluttes helt eller delvis unntak fra de konkrete plikt- og rettighetsbestemmelser som listes opp i lovhjemlene, hvis situasjonen tilsier det.»
Jeg er bekymret over at mange kommuner har unnlatt å opprette/opprettholde tjenestene, ordlyden i unntaket er både generell og føyende. Mange kommuner er under stort økonomisk press og står i tøffe prioriteringer. Det er vanskelig å forstå i hvilke situasjoner departementet kan gi forskrift om helt eller delvis unntak fra bestemmelsene.