Geir Jørgensen (R): Har Skatteetaten anledning til å innhente den samme informasjonen fra app-baserte persontransportselskaper som de har fra tradisjonelle drosjesentraler, som oversikt over sjåføromsetning, og hva gjør regjeringen for å sikre at alle biler har taksameter som oppfyller kravene og slik sørger for at denne informasjonen finnes?
Begrunnelse
I et oppslag på DN.no fredag 16.12.2022 fremkommer sterke påstander om manglende kontroll med nye aktører i drosjenæringen i kjølvannet til de borgerliges frislipp av bransjen forrige stortingsperiode. Det er de nye såkalte plattformselskapene som trekkes frem.
Tidligere skattekrimsjef Jan Egil Kristiansen slår alarm og beskriver situasjonen slik:
«Denne bransjen er mye verre enn budbilbransjen. Det er cowboytilstander».
Drosjesentraleier Jarle Kanaris hevder på sin side følgende: «Løyvehavere som ikke har taksameter og ikke er tilknyttet drosjesentraler har store muligheter for å unndra millioner av kroner i skatt og merverdiavgift når de kjører for app-selskapene. Det finnes ikke lenger noen kontrollmekanismer som fanger opp disse personene, nå når det ikke lenger er plikt til å være tilknyttet sentral.»
I korrespondanse mellom hans selskap Bytaxi og Skatteeaten skriver sistnevnte, ifølge avisen, at de «ikke får fullstendige opplysninger via tredjepartsrapportering» og at hver enkelt løyvehaver nå må gi opplysninger i sin egen skattemelding.
Hvis dette er et korrekt bilde av den nye virkeligheten, er det svært alvorlig. Kontrollen med næringen er i så fall satt flere tiår tilbake. Men siden Skatteeaten er tilbakeholdne i sine kommentarer og ikke svarer direkte på avisens spørsmål, er det imidlertid uklart hva fakta i saken er. Derav dette spørsmålet til ministeren.
Opprydningen i jukset og den svarte økonomien i drosjenæringen på 2000-tallet var et langvarig arbeid over flere år, hvor både Skatteeaten, politiet, mediene og seriøse aktører i bransjen spilte en viktig rolle. Leilighet gjør tyv, heter det i et gammelt norsk ordtak. Med et sverdslag har frislippet tilsynelatende satt oss tilbake til situasjonen før opprydningen, med utstrakt mulighet for juks og svarte penger.
I forkant av frislippet, mens Uber ulovlig etablerte seg i Norge, ble det avdekket svært mye svart omsetning hos sjåførene deres. Et tresifret antall ble ilagt straffeskatt. Med en mangedobling av antall biler, både for Uber og andre såkalte plattformselskaper, er det grunn til å frykte en mangedobling av slike problemer.
Kilde:
https://www.dn.no/digitalisering/tidligere-skattekrimsjef-om-taxibransjen-det-er-cowboytilstander/2-1-1370905