Geir Jørgensen (R): NRK har i flere reportasjer stilt spørsmål ved bremsekontrollene for vogntog.
Hvordan vil regjeringen følge opp avdekkingen av potensielt mangelfulle kontrollmetoder, og er det aktuelt å teste ut andre kontrollmetoder i tillegg til dagens?
Begrunnelse
NRK publiserte en Brennpunkt-dokumentar 12. oktober (“Kollisjon”) og tilhørende reportasje på nett (“Har varslet om dårlige bremsekontroller i 20 år”). I etterkant er dokumentaren fulgt opp med flere saker og en ny, stor reportasje 8. november (“De livsfarlige feilene”).
I artikkelserien fremgår det at kjøretøy som egentlig har gode nok bremser, risikere å bli underkjent og lastebiler dermed påført store verkstedregninger etter kontroll. Samtidig kan kjøretøy med bremser som egentlig trenger utbedring, bli godkjent med tilhørende risiko for ulykker.
Stridens eple er såkalte rulleprøvere og hvorvidt de er gode nok som kontrollmetode for vogntog.
NRK har blant annet selv testet slike rulleprøvere ved ulike verksteder, som det fremgår av Brennpunkt-dokumentaren. I tilhørende reportasje fremstiller NRK resultatene slik:
"Vi leide en lastebil som noen dager tidligere hadde blitt avskiltet etter EU-kontroll, blant annet på grunn av svake bremser.
I løpet av én formiddag fikk vi gjennomført kontroller på tre forskjellige og tilfeldige verksteder i Stavanger-området. Verkstedene kjente ikke til hverandre eller hensikten med testene våre.
Resultat: Alle målingene ble forskjellige.
Ifølge målingene fikk bilen bedre og bedre bremser i løpet av dagen, uten at noe som helst hadde blitt fikset.
Den dårligste målingen viste at lastebilen ville trengt 41 meter å stoppe ved kraftig bremsing i 60 kilometer i timen. Så svake bremser betyr avskilting.
I den beste testen var bremselengden tilsvarende 21 meter - godt innenfor godkjent verdi."
Av svarene til NRK fra SVV, fremgår det at SVV ikke er interessert i å utforske andre kontrollmetoder.
SVV bekrefter også at de blant annet ikke kontrollerer fordelingen at bremsekraft mellom bil og tilhenger, som ved feil i verste fall kan føre til at hengeren slår ut til siden. SVV sier at det er sjåførens ansvar å påse at alt er i orden. De viser til at de ikke har kontrollmetoder for dette og at de ikke utvikler slike.
Da er det av interesse om dette også er regjeringens politikk, eller om regjeringen nå tar noe initiativ overfor SVV.