Skriftlig spørsmål fra Geir Jørgensen (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:762 (2022-2023)
Innlevert: 16.12.2022
Sendt: 19.12.2022
Besvart: 03.01.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Geir Jørgensen (R)

Spørsmål

Geir Jørgensen (R): NRK har i flere reportasjer stilt spørsmål ved bremsekontrollene for vogntog.
Hvordan vil regjeringen følge opp avdekkingen av potensielt mangelfulle kontrollmetoder, og er det aktuelt å teste ut andre kontrollmetoder i tillegg til dagens?

Begrunnelse

NRK publiserte en Brennpunkt-dokumentar 12. oktober (“Kollisjon”) og tilhørende reportasje på nett (“Har varslet om dårlige bremsekontroller i 20 år”). I etterkant er dokumentaren fulgt opp med flere saker og en ny, stor reportasje 8. november (“De livsfarlige feilene”).
I artikkelserien fremgår det at kjøretøy som egentlig har gode nok bremser, risikere å bli underkjent og lastebiler dermed påført store verkstedregninger etter kontroll. Samtidig kan kjøretøy med bremser som egentlig trenger utbedring, bli godkjent med tilhørende risiko for ulykker.
Stridens eple er såkalte rulleprøvere og hvorvidt de er gode nok som kontrollmetode for vogntog.
NRK har blant annet selv testet slike rulleprøvere ved ulike verksteder, som det fremgår av Brennpunkt-dokumentaren. I tilhørende reportasje fremstiller NRK resultatene slik:

"Vi leide en lastebil som noen dager tidligere hadde blitt avskiltet etter EU-kontroll, blant annet på grunn av svake bremser.
I løpet av én formiddag fikk vi gjennomført kontroller på tre forskjellige og tilfeldige verksteder i Stavanger-området. Verkstedene kjente ikke til hverandre eller hensikten med testene våre.
Resultat: Alle målingene ble forskjellige.
Ifølge målingene fikk bilen bedre og bedre bremser i løpet av dagen, uten at noe som helst hadde blitt fikset.
Den dårligste målingen viste at lastebilen ville trengt 41 meter å stoppe ved kraftig bremsing i 60 kilometer i timen. Så svake bremser betyr avskilting.
I den beste testen var bremselengden tilsvarende 21 meter - godt innenfor godkjent verdi."

Av svarene til NRK fra SVV, fremgår det at SVV ikke er interessert i å utforske andre kontrollmetoder.
SVV bekrefter også at de blant annet ikke kontrollerer fordelingen at bremsekraft mellom bil og tilhenger, som ved feil i verste fall kan føre til at hengeren slår ut til siden. SVV sier at det er sjåførens ansvar å påse at alt er i orden. De viser til at de ikke har kontrollmetoder for dette og at de ikke utvikler slike.
Da er det av interesse om dette også er regjeringens politikk, eller om regjeringen nå tar noe initiativ overfor SVV.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Som jeg svarte Stortinget i spørretimen 30. november 2022 på spørsmål nr. 4 fra representanten Bård Hoksrud om samme tema, har Statens vegvesen fagansvaret for kjøretøyforvaltning i Norge. Vegvesenet mener at rullebremseprøver, som benyttes i dag, er den beste metoden for å kontrollere bremser på tunge kjøretøy.
Statens vegvesen opplyser at de er åpne for å vurdere andre kontrollmetoder, men at internasjonalt regelverk og europeiske standarder må ligge til grunn for kontrollmetodene som skal benyttes. Dersom alternative kontrollmetoder skal utforskes, må de tilfredsstille det regelverket som til enhver tid gjelder, samtidig som de må være samfunnsøkonomisk fornuftige å innføre.
Det er bred faglig enighet internasjonalt om at rullebremseprøver er den beste metoden for å kontrollere bremser på tunge kjøretøy. De store bransjeorganisasjonene i Norge stiller seg også bak bremseprøvere som kontrollmetode.
Statens vegvesen opplyser at de i samarbeid med bransjen har jobbet målrettet med å få løst utfordringene knyttet til bruk av rullebremseprøvere. Det har blant annet resultert i at det nå stilles strengere tekniske krav til måleutstyret enn tidligere. I 2014 ble det innført akkreditert kalibrering av bremsetestere. Det er også innført krav til opplæring og personlig godkjenning av alle som skal utføre EU-kontroll. Erfaringen fra bransjen og transportører tilsier at kontrollresultatene har blitt mye bedre, selv om metoden fortsatt kan gi noen mindre variasjoner. Dette er både bransjen og Statens vegvesen godt kjent med.
Kontroll av bremser består av en rekke ulike kontrollpunkter der bruk av rulleprøver er ett av disse. I tillegg blir blant annet koblingspunktene mellom bil og henger og tilhørende ledninger/kabler kontrollert både på EU-kontroll og når kjøretøy blir kontrollert langs veg. Det kontrolleres også at bilen ikke gir feilmeldinger for bremsesystemet, inkludert varsellamper for ABS/EBS. Slike feil kan medføre at bremsekraftfordelingen mellom bil og tilhenger er feil. Hvis feil avdekkes, må de utbedres.
Slik tungtransporten fungerer i dag, byttes tilhenger i mange tilfeller flere ganger om dagen. Derfor har alltid sjåføren plikt til å sørge for at kjøretøyet er koblet riktig sammen, og at det ikke vises feilmeldinger på bremsesystem.
Bremsekontroller som blir gjennomført av Statens vegvesen eller i EU-kontroll på et godkjent verksted, vil avdekke alvorlige bremsefeil. Statens vegvesen opplyser at det hver uke blir luket ut flere tunge kjøretøy fra trafikken på grunn av slike feil.
Som jeg sa i Stortinget 30. november er det likevel viktig at vi, også på dette viktige området i trafikksikkerhetsarbeidet, jobber for stadig å bli bedre. Samtidig må vi ta hensyn til at svært mye av tungtrafikken er internasjonal, og at løsningene på dette området derfor i stor grad også må søkes internasjonalt.
Det er derfor viktig at Statens vegvesen, innenfor det internasjonale rammeverket, fortsetter å forbedre kontrollmetodene.