Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:778 (2022-2023)
Innlevert: 20.12.2022
Sendt: 20.12.2022
Besvart: 03.01.2023 av klima- og miljøminister Espen Barth Eide

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): Verden har nylig forpliktet seg til en naturavtale som sier at vi skal verne 30 prosent av naturen innen 2030. Samtidig har Miljødirektoratet slått fast at det er i strid med verneforskriften å bygge motorvei gjennom Lågendelta naturreservat.
Vil ministeren ta initiativ til å gjøre en gjennomgang av om det også finnes andre veiprosjekt som bør stanses for å forhindre tap av verdifull natur og vil han sikre at verneforskriftene for Lågendeltaet ikke endres, slik at det gjennom en avverning blir mulig å bygge motorvei her?

Espen Barth Eide (A)

Svar

Espen Barth Eide: Noe av det representanten Lars Haltbrekken tar opp, har jeg også omtalt i svar på skriftlig spørsmål nr. 2735 i år. Jeg gjengir fra mitt svar:

«Jeg vil først understreke at vern og god forvaltning av verneområdene våre er svært viktig for denne regjeringen. I Hurdalsplattformen sier vi at både klima og natur skal være en ramme rundt all politikk. Når et område er vernet, er vernet ment å være varig. Terskelen for å gjøre inngrep i et verneområde skal være svært høy.
Jeg mener derfor at nye samferdselsprosjekt ikke skal planlegges gjennom verneområder. Dette følger også av Nasjonal transportplan 2022 – 2033, og er viktig for at transportpolitikken bidrar til at de nasjonale miljømålene nås. Jeg legger til derfor grunn at transportetatene heretter ikke planlegger nye samferdselsprosjekter gjennom verneområder.»

Når det gjelder spørsmål om en eventuell gjennomgang av andre veiprosjekter viser jeg til at Statens vegvesen på oppdrag fra Samferdselsdepartementet har gjennomgått veinormalene for bygging av vei. De har etter dette blant annet foreslått å øke terskelen for når det bygges full firefeltsvei (fra dagens 12000 biler i døgnet til 15000). De foreslår også å åpne for mer gjenbruk av dagens vei gjennom at motorveier kan planlegges og bygges med lavere fartsgrense (90-100 km/t). Statens vegvesen har, på oppdrag for Samferdselsdepartementet, sendt forslagene om endring av veinormalene på høring. Statens vegvesen og Nye Veier arbeider videre med å utvikles prosjektene i sine porteføljer, og konsekvensene av eventuelle endringer i veinormalene vil inngå i dette. Som grunnlag for revidert nasjonal transportplan er både Statens vegvesen og Nye Veier bedt om å gjennomgå sine porteføljer, herunder å vurdere mulig nedskalering av prosjektene. Hensyn til klima og miljø vil inngå i disse vurderingene. Samferdselsdepartementet har ikke lagt opp til å gå inn i enkeltprosjekter utenom denne prosessen.
Videre er det generelle ansvaret for plan- og bygningsloven kommunal- og distriktsministerens ansvar. Generelt er det slik at prosessene for planlegging av dette veiprosjektet og andre veiutbyggingsprosjekter ivaretas av plan- og bygningsloven og bestemmelsene i forskrift om konsekvensutredninger med de kravene det innebærer til utredninger og redegjørelse for konsekvenser og både prissatte og ikke-prissatte virkninger.
Jeg viser ellers til at i verneområdene har verneforskriftene forbud mot naturinngrep som veibygging, og naturmangfoldloven har svært strenge vilkår for å gjøre unntak fra vernevedtak. For å bidra til mer enhetlig forvaltningspraksis og økt forutsigbarhet for kommunal planlegging, har departementet fastsatt rundskriv om hva som kan gi grunnlag for innsigelse etter plan- og bygningsloven av hensyn til verdifull natur.
For regjeringen er det avgjørende at transportetatene og planmyndighetene følger gjeldende regelverk, rundskriv og retningslinjer og følger føringene fra gjeldende nasjonale transportplan om å unngå planlegging gjennom verneområdene. Med dette utgangspunktet, og med henvisningen til prosessen Samferdselsdepartementet har satt i gang, ser jeg ikke behov for å ta nye initiativ til en full samlet gjennomgang av alle veiprosjekter.
Stortinget har gjennom behandlingen av Prop. 119 S (2018-2019) vedtatt finansiering og utbygging av ny E6 forbi Lillehammer. Samtidig har Nye Veier AS fått avslag på dispensasjon til den planlagte traseen. Hensyn til god forvaltning av verneområdene våre er fortsatt svært viktig for denne regjeringen.