Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:798 (2022-2023)
Innlevert: 20.12.2022
Sendt: 21.12.2022
Besvart: 02.01.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Hvor mange møter har samferdselsministeren hatt med eierne av Moss lufthavn Rygge?

Begrunnelse

Det å få gjenopprettet Moss lufthavn Rygge er viktig for både innbyggere og næringsliv, ikke bare i Østfold, men for hele Østlandet. Fremskrittspartiet har derfor arbeidet for å legge til rette for å få gjenåpnet flyplassen. Når undertegnende tidligere har hatt møter med eierne av flyplassen har de pekt på viktigheten av å beholde taxfree-ordningen, ikke gjeninnføre flypassasjeravgiften og ikke minst at de er sikret konsesjon med en gang de er klare til å starte opp. Dessverre har regjeringen redusert inntektsgrunnlaget til de private flyplassene ved å redusere taxfree-ordningen og gjeninnført flypassasjeravgiften. Dagens eiere ser nå ut til å gi opp å få reetablert flyplassen, men det kan være andre aktører som har interesse gitt at rammevilkårene er til stede. Det er derfor av interesse å få vite antall møter samferdselsministeren har hatt med eierne av flyplassen med henblikk på å få gjenåpnet flyplassen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Eierskapet til flyplassen på Rygge er delt i to: Forsvaret eier hele det arealet flyplassen ligger på, rullebanen, taksebaner, flyoppstillingsplasser, tilhørende tekniske anlegg, osv. Rygge sivile lufthavn AS eier den sivile terminalbygningen. Rygge sivile lufthavn AS er igjen heleid av Jotunfjell Partners AS. Rygge sivile lufthavn AS har en festeavtale med Forsvaret som gir selskapet rett til å ha terminalbygningen stående på Forsvarets grunn.
Mitt klare utgangspunkt er at det vil bli gitt konsesjon etter luftfartsloven til drift på Rygge til den som mener at det er markedsmessig grunnlag for det. Staten vil ikke regulere lufthavnavgiftene, slik at den som måtte drive lufthavnen vil ha full frihet til å fastsette avgiftene selv. I tillegg vil de vanlige reglene for taxfree-handel gjelde. Fritak fra flypassasjer-avgiften ville være klar statsstøtte, og favorisering fremfor Sandefjord lufthavn på Torp og Avinors lufthavner.
Dette vet både Forsvaret og eierne av terminalbygningen.
Jeg antar at Erlend Wiborg er særlig opptatt av eierne av terminalbygningen. Til tross for den regulatoriske friheten jeg har beskrevet ovenfor, har jeg i min tid som statsråd ikke mottatt henvendelser om møte verken fra Rygge sivile lufthavn AS eller fra Jotunfjell Partners AS. Derfor er det heller ikke blitt avholdt noen slike møter. Det er grunn til å tro at årsaken er at eierne selv ikke har funnet markedsmessig grunnlag for drift. Dersom jeg mottar anmodning om møte fra eierne i fremtiden, vil jeg selvsagt prioritere det.