Svar
Ingvild Kjerkol: Regjeringen ønsker å bistå det ukrainske folk. Deres kamp er vår kamp. Vår felles helsetjeneste har helt siden krigen startet vist stor evne og vilje til å bidra på ulike måter, både gjennom donasjoner og omfattende direkte bistand knyttet til blant annet medevac (medisinsk evakuering av pasienter fra Ukraina til Norge og andre europeiske land).
Norge har blant annet bistått med 53 tonn med ulike legemidler og vaksiner, 1,5 mill. hurtigtester for corona, smittevernutstyr (smitteverndrakter, hansker, masker osv.), CBRN- beskyttelsesutstyr (ca. 1250 vernedrakter og -masker) og annet medisinsk utstyr (blant annet kjøleskap for oppbevaring av blod, utstyr for vaksinering etc.). Vi er et av landene som har tatt imot flest ukrainske pasienter til behandling. Siden august i fjor har vi stått for halvparten av alle transportene av pasienter til andre europeiske land, slik at de kan få behandling der.
Det er også gitt bistand til det arbeidet som skjer med ukrainske flyktninger og pasienter både i Slovakia og Polen. Videre har vi også bistått med enkelte eksperter/helsepersonell lokalt i disse landene.
Ambulanser er etterspurt fra Ukraina og de er opplagt et viktig verktøy for den ukrainske helsetjenesten. Fra norsk side har man også engasjert seg i dette. Norge har tidligere donert 4 ambulanser fra Helse Midt-Norge, og nå i julen var det klart for utsending av ytterligere 8 ambulanser til Ukraina. De 8 ambulansene fra Helse Sør-Øst/Oslo universitetssykehus er klargjort i fellesskap mellom det regionale helseforetaket og Helsedirektoratet, og er klare til å tas i bruk umiddelbart. Denne donasjonen ble klarert i Helse- og omsorgsdepartementet og Utenriksdepartementet i midten av oktober.
Det er viktig at donasjoner fra ulike land koordineres, at de svarer opp lokalt definert behov og at materiell og utstyr har de ønskede kvaliteter. Norge har derfor tatt et særlig ansvar knyttet til å utvikle og donere ambulansebusser etter direkte anmodning fra Ukraina. Dette er utstyr som ingen andre land har, og i utgangspunktet heller ikke vi, men hvor vi er bedt særskilt om å bistå blant annet fordi vi har noe erfaring gjennom bruk av busser i vår pasientreisetjeneste. Helseekspressene og Helsebussene i Norge er spesialbygget for pasienter som skal til behandling, men det faktiske behovet i Ukraina er å kunne håndtere pasienter som helsemessig er i dårligere forfatning. Norske helsemyndigheter har derfor kjøpt inn busser til dette formålet, utviklet praktiske konsepter, og bekostet og gjennomført nødvendige ombygginger. Hittil er fire av fem busser levert til ukrainske myndigheter, og den siste bussen planlegges levert nå i januar 2023. Det er i tillegg kjøpt inn en buss som planlegges ombygget til ambulansebuss til bruk i medevac-hub i Polen. Dette er kapasiteter som bidrar til at man kan forflytte mange pasienter på en gang og som svarer godt til reelle lokale behov.
Vi har så langt i vårt bistandsarbeid vært opptatt av å svare på meldte behov fra ukrainske myndigheter og særlig prioritert tiltak hvor andre land ikke har hatt anledning til å bistå. Vi vet imidlertid at behovet for ambulansebiler tidlig ble løftet frem som et av områdene hvor Ukraina trengte bistand. Vi vet også at flere virksomheter, NGOer, private donorer og land over lengre tid har tilbudt ambulansebiler. Til tross for dette vet norske helsemyndigheter gjennom tilbakemeldinger fra møter, både i regi av DG-ECHO, WHO og treffpunktene knyttet til bygging og donasjon av bussene, at Ukraina har et konstant behov for denne type kjøretøy.
Ambulanser ble bl.a. i "UCPM Lessons Learnt Meeting – Preliminary lessons from Russia’s war on Ukraine", av 15. september 2022, løftet frem som et av 10 områder med store udekkede behov. Behovet er også uttrykt i de siste forespørslene fra det ukrainske helsedepartementet, hvor de både ønsker armerte ambulanser og ambulanser med 4-hjulstrekk.
Armerte ambulanser og ambulanser med 4-hjulstrekk finnes i liten grad i Europa, heller ikke i Norge. Produksjonstiden for slikt materiell er også lang, 1 til 2 år, med betydelig usikkerhet gitt krigen og krevende tilgang på komponenter. Det beste som kan tilbys nå er derfor biler som fases ut av ordinær drift, men som fortsatt har god teknisk stand. Donasjonen fra Helse Midt-Norge, og sist fra Helse Sør-Øst, er en måte å imøtekomme noe av det uttrykte behovet på.
Jeg vil avslutningsvis understreke at regjeringen har klare ambisjoner om å ha en aktiv rolle i det europeiske solidaritetsarbeidet for Ukraina, noe som også kommer klart til utrykk i de eksemplene på tiltak som er nevnt ovenfor.