Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:825 (2022-2023)
Innlevert: 22.12.2022
Sendt: 23.12.2022
Besvart: 04.01.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Når ser statsråden for seg at forhandlingene om byvekstavtale med Kristiansandregionen kan starte, og mener statsråden at statens andel og bompengeandelen bør være på samme nivå som byvekstavtalene i de andre byene?

Begrunnelse

SV fikk gjennomslag i budsjettforhandlingene for at regjeringen skal inngå forhandlinger om byvekstavtale med Kristiansandregionen så fort som mulig. Byvekstavtale er et svært vellykket virkemiddel for at flere skal reise kollektivt, og viktig for at vi skal nå klimamålene.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Byvekstavtalene er en sentral felles møteplass for samarbeid om areal- og transportpolitikk i de største byene. Det overordnede målet er nullvekst i persontransport med bil. Regjeringen vil bidra til en klima- og miljøvennlig byutvikling og god framkommelighet i byområdene. I budsjettet for 2023 fortsetter regjeringen derfor satsingen på byvekstavtaler for bidra til å kutte utslippene i byene og til at flere kan velge kollektivtransport, sykling og gange.
Staten har så langt inngått byvekstavtaler for Oslo-området, Bergens-området, Trondheims-området og Nord-Jæren. I tråd med budsjettavtalen med SV, tar regjeringen sikte på å starte forhandlinger om byvekstavtale med Kristiansandregionen og Nedre Glomma så fort som mulig.
I de største byområdene i Norge er det over lengre tid utviklet bompengefinansierte bypakker. Bypakker er lokalpolitisk initiert og besluttes gjennomført av lokale myndigheter. Prosjekter og tiltak, plassering av bompengestasjoner samt takst- og finansieringsopplegg blir behandlet og godkjent av Stortinget.
I Kristiansand er det fattet lokalpolitiske vedtak om en ny fase av en bompengefinansiert bypakke for byområdet, Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 3. Det pågår nå et arbeid med ekstern kvalitetssikring (KS2) av forslaget til den nye bypakken for Kristiansandsregionen. Den nye bypakken skal bidra til å nå nullvekstmålet for persontransport med bil. Bypakken vil kunne danne grunnlag for forhandlinger om en byvekstavtale med staten. Staten sitt bidrag i byvekstavtaler fastsettes med bakgrunn i forhandlinger og det tas forbehold om Stortingets årlige budsjettvedtak. Framforhandlede forslag til byvekstavtaler skal behandles lokalpolitisk og drøftes i regjeringen før inngåelse.
Det vil først være aktuelt å starte forhandlinger om en byvekstavtale for Kristiansandsregionen etter at en proposisjon om den nye fasen av bypakken er behandlet av Stortinget. Nøyaktig tidspunktet for oppstart av forhandlinger vil jeg derfor måtte komme nærmere tilbake til.