Bård Hoksrud (FrP): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at eldre og syke også skal kunne legitimere seg i nettbanken?
Begrunnelse
Flere eldre, syke og funksjonshemmede sliter med å bruke digitale banktjenester. Det gjør også mange av de pårørende som forsøker å hjelpe dem.
På Dagsrevyen den 27. desember kunne vi se et innslag om Johannes som ikke får hjulpet sin svigermor på 92 år med nettbank lenger, på grunn av et håpløst byråkrati og firkantede løsninger i bankene når kundene skal legitimere seg.
Dette er et problem for flere, også for en av de jeg har vært i kontakt med som disponerer to kontoer for sin mor og hjelper til med å betale regninger og andre utgifter. Som de fleste andre bankkunder har hans mor blitt bedt om å legitimere seg, men hun har verken gyldig pass eller sertifikat, og er for syk til å kunne møte opp fysisk i banken. Verken legeattester eller andre papirer er nok for banken. Hun får dermed ikke legitimert seg, og får heller ikke ny kodebrikke til å logge seg inn i banken med.
Det er også ulovlig å benytte noen andres kodebrikke, og sønnen kan dermed ikke hjelpe sin mor med innlogging dersom hun skulle få ny kodebrikke, til tross for at hun verken eier en smarttelefon eller en pc, og at han disponerer hennes kontoer.
Denne problemstillingen gjelder dessverre for veldig mange, og det er svært frustrerende å møte en vegg av byråkrati når man som pårørende bare vil hjelpe.
Dette føyer seg inn i rekken av tiltak som virker aldersdiskriminerende, fordi en stor andel eldre ikke har mulighet til å følge med den digitale utviklingen, og det finnes få alternativer for disse.
I innslaget på Dagsrevyen sies det at finanstilsynet ikke ønsker å stille til intervju, og at DNB selv sier at «de har gjort det de kan for at gamle og syke skal kunne legitimere seg». Det er rett og slett ikke godt nok når man ser hvilke problemer det medfører, og man bør snarest få på plass en løsning som sikrer at alle får tilgang til sine egne banktjenester, uavhengig av hvor digitalt kyndig man er.