André N. Skjelstad (V): Ville det vært mulig med full testkjøring på Follobanen, og når det ikke er samsvar mellom leverandøren av togsett til testkjøring, Vy, Bane Nor og statsrådens svar på dette, er kommunikasjonen god nok mellom etatene og mellom statsråden og etatene?
Begrunnelse
Bane Nor mener det var umulig å teste strekningen med samme togtrafikk som den har i full drift. Det sa konserndirektør Stine Undrum i et intervju med Aftenposten i slutten av desember.
Samferdselsministeren sa på Politisk kvarter 2. januar at fullskala testing av Follobanen knapt nok ville vært mulig.
I normal drift er det på det meste seks avganger i timen i hver retning på Follobanen. Samtidig ble testkjøringen aldri gjort med mer enn én avgang i timen.
Vy sier «ikke mulig»-utsagnet til Bane Nor ikke handler om antall tog tilgjengelig eller for få tog til overs.
Kommunikasjonssjefen i Vy, sier i Aftenposten 2. januar at det ville vært uproblematisk for Vy å levere nok tog til å teste med tilsvarende trafikk som rutetabellen. Man må bare planlegge i litt god tid, ifølge kommunikasjonssjefen. Han tror de greit ville klart å levere en slik bestilling med to ukers frist. To måneders frist ville vært uproblematisk.