Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:864 (2022-2023)
Innlevert: 04.01.2023
Sendt: 04.01.2023
Besvart: 09.01.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Hvilke grep vil statsråden og regjeringen ta for å sikre at togpendlerne ikke møter innstilte og forsinkede tog fremover, vil regjeringen prioritere jernbanen høyere enn de hittil har gjort i budsjettene fremover, som følge av kunnskapen som kom frem i går om antall innstilte tog og forsinkelser i 2022, og hvilke andre grep vil de eventuelt ta for å sikre at togene faktisk går?

Begrunnelse

Norske pendlere måtte smøre seg med ekstra tålmodighet i 20 879 timer bare i 2022. Ikke siden 2010 har togene vært så mye forsinket. Flest forsinkelsestimer var det på Østfoldbanen med 1.843. Rett bak ligger Sørlandsbanen og Bergensbanen.
Samtidig var det 20 683 innstilte tog, tog som skulle gått, men som ikke gikk.
Bane Nor trekker frem fem årsaker til togkaoset i fjor: flere tog på sporene enn før, flere hendelser med infrastrukturen, flere tog med feil som stopper dem, mye aktivitet i sporet og gammel infrastruktur.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen ønsker en bedre jernbane for alle. Vi vil at flere reisende og flere godskunder skal velge grønne togreiser. For de som tar toget, er det helt sentralt at toget går når det skal og kommer frem i tide. Det er konkrete mål for hvor punktlig togtrafikken skal være, og i 2022 ble ikke disse målene nådd. Dette er ikke godt nok, og vi vil jobbe for å bedre situasjonen.
Bane NOR viser blant annet til feil på gammel infrastruktur når de skal forklare forsinkelsene, og det er ikke til å komme unna at jernbanen har utfordrende rammevilkår. Mye av infrastrukturen er gammel og det har over mange år bygget seg opp et stort vedlikeholdsetterslep. Vi har en jernbane med mye enkeltspor, som gir få omkjøringsmuligheter hvis problemer oppstår.
Driftsstabilitet er noe av det viktigste vi jobber med på jernbanen og vi har allerede satt i gang flere tiltak for å bedre situasjonen. I tråd med Hurdalsplattformen varslet regjeringen i sommer en grundig gjennomgang av organisering, styring og selskapsstruktur i sektoren. Som resultat av pågående arbeid med dette besluttet regjeringen i desember å tilbakeføre Spordrift AS til Bane NOR. Drift og vedlikehold av jernbanen er kritisk kjernekompetanse som Bane NOR bør ha direkte kontroll over. Ved å integrere Spordrift som en divisjon i Bane NOR får vi en helhetlig kontroll over tilstanden på jernbaneinfrastrukturen. Dette kan bidra til en raskere utvikling av et moderne vedlikeholdssystem, og færre forsinkelser.
På oppdrag fra Samferdselsdepartementet utarbeidet Jernbanedirektoratet i fjor en tiltaksplan for bedre driftsstabilitet og kundeopplevelse ved avvik i trafikken. Her har Jernbanedirektoratet i samarbeid med Bane NOR og aktørene i sektoren identifisert flere tiltak, og de viser at det allerede pågår mye godt arbeid på dette området. Blant annet innenfor bruk av ny teknologi for å oppdage og utbedre feil før det blir kritisk. Jernbanedirektoratet har med bakgrunn i tiltaksplanen sagt at de vil vie sektorens driftsstabilitet betydelig større oppmerksomhet fremover. Det samme vil Bane NOR og Samferdselsdepartementet.
En hyppig årsak til togforsinkelser er signalfeil. Bane NOR jobber med å få på plass et nytt, digitalt signalsystem (ERTMS). Det nye signalsystemet skal etter planen tas i bruk på Gjøvikbanen i år, og senere trinnvis på de forskjellige banestrekningene frem mot 2032. Dette vil gi færre tekniske feil og flere tog i rute.
I årets statsbudsjett har regjeringen signalisert at vi fremover vil prioritere å bygge ferdig det vi har startet opp og å ta vare på den den infrastrukturen vi allerede har. Det er i nasjonal transportplan 2022-2033 lagt opp til å øke fornyingen av jernbanen i årene fremover, slik at det blir mulig å redusere vedlikeholdsetterslepet etter hvert.
I Hurdalsplattformen har vi også sagt at vi vil utarbeide en plan for å redusere vedlikeholdsetterslepet på jernbanen. Samferdselsdepartementet har gitt Jernbanedirektoratet og Bane NOR i oppdrag å utarbeide et forslag til en slik plan i arbeidet med ny NTP for 2025-2036.
Avslutningsvis vil jeg vise til at Bane NOR også trekker frem mye aktivitet i sporet som en årsak til forsinkelser. Vi har en historisk høy aktivitet på jernbanen, og mange reisende har også fått bedre togtilbud med flere avganger. Når det kjøres flere tog blir det potensielt flere forsinkelser. Avveiningen mellom punktlighet og antall avganger er viktig i det videre arbeidet med utviklingen av jernbanetilbudet.