Skriftlig spørsmål fra Erling Sande (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:881 (2022-2023)
Innlevert: 05.01.2023
Sendt: 05.01.2023
Besvart: 10.01.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erling Sande (Sp)

Spørsmål

Erling Sande (Sp): Kva er årsaka til at Follobanen no er stengt, og kva gjer samferdselsministeren for å sikre at Follobanen kan opnast att på ein forsvarleg måte så raskt som mogeleg?

Begrunnelse

Etter opninga av Follobanen 12. desember i fjor har banen stort sett vore stengt for trafikk. Prosjektet til 36,8 milliardar kroner er tenkt å betre situasjonen for dei pendlande inn til Oslo gjennom betre kapasitet og redusert reisetid. Dei siste vekene har det oppstått feil og hendingar på banen, som gjev inntrykk av at det er gjort vesentlege feilvurderingar knytt til løysingane som er valgt for delar av det elektriske anlegget.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Først og fremst vil jeg si at jeg er skuffet på vegne av alle de som har sett frem til flere avganger og raskere reiser mellom Østfoldbyene og Oslo. Follobanen må åpnes for trafikk så raskt som mulig. Dette er et togtilbud som har stor praktisk betydning i folks hverdag og som viktig for verdiskaping i regionen.
Dernest vil jeg si at det er forståelig nok stor interesse fra Stortingets representanter for forløpet til stans i togtrafikken på Follobanen, og min oppfølging av saken. Jeg har derfor gitt en utførlig redegjørelse i svar på spørsmål nr. 844 fra representant André N. Skjelstad og viser til dette svaret også for herværende spørsmål.
Så lenge det har vært usikkerhet knyttet til de tekniske årsakene til driftsstansen, har jeg ikke ønsket å bidra til eventuelle spekulasjoner om årsakssammenhengene, men har vært opptatt av å få klarlagt hvordan vi har kommet i denne uheldige situasjonen. De nærmere detaljene om feil og årsaksforhold vil vi først kunne få et komplett bilde av når Bane NORs interne undersøkelser og den eksterne gjennomgangen er ferdig, og man erfarer at banen fungerer som den skal. I lys av ny informasjon fra redegjørelsene som ventes fra Bane NOR, Jernbanedirektoratet og Jernbanetilsynet 16. januar, vil jeg vurdere om det er hensiktsmessig å anmode presidentskapet om å få holde en redegjørelse for hendelsesforløpet i denne saken.