Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:885 (2022-2023)
Innlevert: 05.01.2023
Sendt: 05.01.2023
Besvart: 12.01.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Trond Helleland (H)

Spørsmål

Trond Helleland (H): Hvilke initiativ og forsikringer innhentet statsråden og hans departement fra Bane NOR, som gjorde at statsråden kjente seg trygg på at Follobanen var moden for å åpne for ordinær trafikk i desember 2022?

Begrunnelse

I media er det fremkommet at første testkjøring av den nye Follobanen ble gjennomført 30. november, bare 11 dager før den offisielle åpningen. Arbeidet med Follobanen var også forsinket som følge av utfordringer med sommerarbeidene. Med bakgrunn i dette, antar jeg at det opprinnelig var planlagt å gjennomføre mer omfattende testkjøring fra et tidligere tidspunkt.
Det har også tidligere oppstått situasjoner med driftsproblemer og ny nedstenging av jernbanestrekninger, i etterkant av perioder med oppgraderinger eller vedlikeholdsarbeid. Også i disse situasjonene har Bane NOR måtte tåle hard kritikk. I 2019 måtte Østfoldbanen holdes stengt i flere uker på grunn av signalproblemer, som oppstod etter vedlikeholdsarbeid.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Først og fremst vil jeg si at jeg er skuffet på vegne av alle de som har sett frem til flere avganger og raskere reiser mellom Østfoldbyene og Oslo. Follobanen må åpnes for trafikk så raskt som mulig. Dette er et togtilbud som har stor betydning i folks hverdag og som er viktig for verdiskaping i regionen.
Jeg har mottatt skriftlig spørsmål fra flere stortingsrepresentanter om forløpet for stans i togtrafikken på Follobanene, og min oppfølging av saken. Jeg har gitt en utførlig redegjørelse i mitt svar på spørsmål nr. 844 fra representant André N. Skjelstad, og viser til dette svaret også for herværende spørsmål.