Trond Helleland (H): Hvilke initiativ og forsikringer innhentet statsråden og hans departement fra Bane NOR, som gjorde at statsråden kjente seg trygg på at Follobanen var moden for å åpne for ordinær trafikk i desember 2022?
Begrunnelse
I media er det fremkommet at første testkjøring av den nye Follobanen ble gjennomført 30. november, bare 11 dager før den offisielle åpningen. Arbeidet med Follobanen var også forsinket som følge av utfordringer med sommerarbeidene. Med bakgrunn i dette, antar jeg at det opprinnelig var planlagt å gjennomføre mer omfattende testkjøring fra et tidligere tidspunkt.
Det har også tidligere oppstått situasjoner med driftsproblemer og ny nedstenging av jernbanestrekninger, i etterkant av perioder med oppgraderinger eller vedlikeholdsarbeid. Også i disse situasjonene har Bane NOR måtte tåle hard kritikk. I 2019 måtte Østfoldbanen holdes stengt i flere uker på grunn av signalproblemer, som oppstod etter vedlikeholdsarbeid.