Skriftlig spørsmål fra Kristoffer Robin Haug (MDG) til landbruks- og matministeren

Dokument nr. 15:892 (2022-2023)
Innlevert: 05.01.2023
Sendt: 06.01.2023
Besvart: 13.01.2023 av landbruks- og matminister Sandra Borch

Kristoffer Robin Haug (MDG)

Spørsmål

Kristoffer Robin Haug (MDG): Hva er det faglige grunnlaget for at produksjon av ferdigplen vurderes som jordbruksproduksjon?

Begrunnelse

Jordlova § 9 sier:

"Dyrka jord må ikkje brukast til føremål som ikkje tek sikte på jordbruksproduksjon. Dyrkbar jord må ikkje disponerast slik at ho ikkje vert eigna til jordbruksproduksjon i framtida."

I et svar på spørsmål fra Rasmus Hansson om ferdigplenproduksjon på matjord i september 2022, skriver statsråd Sandra Borch følgende:

"Jeg vil først understreke at jordloven § 9 inneholder et forbud mot at dyrka jord brukes til formål som ikke tar sikte på jordbruksproduksjon. Produksjonen av ferdigplen omfattes imidlertid av begrepet jordbruksproduksjon i denne bestemmelsen, slik at ferdigplenproduksjon i utgangspunktet ikke rammes av dette forbudet."

Det er uklart hvorfor produksjon av ferdigplen omfattes av begrepet jordbruksproduksjon, og i en tid hvor matsikkerhet har blitt enda viktigere, er det uforståelig at man fortsatt bruker jordbruksarealer til annet enn matproduksjon.

Ferdigplenproduksjon er også monokulturell og er en trussel mot det biologiske mangfoldet. Det foregår også ferdigplenproduksjon i landskapsvernområder, hvor botaniske, zoologiske og økologiske verdier er en del av grunnlaget for vernet. Eksempler på dette er landskapsvernområdene Søndre Jeløy og Værne kloster i Moss, som har storstilt ferdigplenproduksjon innenfor områdene. Dette er store områder av åpne helårsdyrkede monokulturer med høyintensiv plantebehandling, jordpakking og fare for tap av matjordressurser.

Sandra Borch (Sp)

Svar

Sandra Borch: Spørsmålet som stilles gjelder tolkingen av jordloven § 9. Bestemmelsen inneholder et forbud mot å bruke dyrka jord til annet enn jordbruksproduksjon.
Begrepet jordbruksproduksjon er i forarbeidene til loven, Ot. prp. nr. 72 (1993-1994), definert å være all planteproduksjon i jordbruk og hagebruk der jorda blir brukt som vekstmedium. Når det gjelder plenproduksjon er det i proposisjonen vist til at det vil være nødvendig med samtykke til omdisponering, dersom jordsmonnet blir fjernet. I rundskriv M-2/2021 Driveplikt, omdisponering og deling, er det vist til at produksjon av plen derfor ofte vil rammes av forbudet mot omdisponering, og at dyrka jord ikke må brukes til plenproduksjon som fører til at jordsmonnet blir fjernet. Dette er også i tråd med det jeg svarte representanten Rasmus Hansson i september 2022:

«Derimot er det lagt til grunn at plenproduksjon rammes av forbudet i jordloven § 9 dersom jordsmonn blir fjernet, jf. rundskriv M-2/2021 (Driveplikt, omdisponering og deling).»

Som representanten Haug er også jeg opptatt av at matjorda ikke skal forringes. Det er derfor viktig at plenproduksjon foregår uten å være i konflikt med jordlovens bestemmelser. Det er kommunen som har ansvar for å følge opp regelverket og jeg legger til grunn at kommunene ivaretar sitt ansvar.