Skriftlig spørsmål fra Freddy André Øvstegård (SV) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:902 (2022-2023)
Innlevert: 06.01.2023
Sendt: 09.01.2023
Besvart: 12.01.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Freddy André Øvstegård (SV)

Spørsmål

Freddy André Øvstegård (SV): Mener statsråden at retten til inkluderende utdanning blir godt nok ivaretatt i dag?

Begrunnelse

Nylig ble det publisert en vitenskapelig artikkel skrevet av Mona Martnes som omhandler ufrivillig skolefravær hos barn med autisme. Artikkelen peker på en rekke elementer. Den viser blant annet til følgende funn:

"I dag ser vi at andelen autistiske barn som utvikler ufrivillig skolefravær, er så høy at det tyder på en systematisk svikt. Det er flere undersøkelser som viser dette høye skolefraværet. En liten norsk undersøkelse viser at 53 % av en gruppe autistiske barn hadde opplevd vansker med å dra på skolen eller bli der en hel skoledag. Fraværet er ofte et symptom på for høyt stressnivå på skolen over lengre tid. Barnet har gjerne ønsket å gå på skolen, og har presset seg selv i flere år. Det handler altså vanligvis ikke om at barna ikke vil på skolen, men at de ikke klarer det."

Martnes skriver videre:

"Barn har en rekke rettigheter når det kommer til skolegang og undervisning. Etter FNs barnekonvensjon artikkel 28 og 29 og EMK4 TP 1 art. 2 har alle barn har rett til en utdanning som oppfyller visse kvalitative krav. I tillegg angir Grunnloven6 § 109 en rett for barn til å motta grunnleggende opplæring som ivaretar deres evner og behov. Videre følger det av FNs konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne7 artikkel 24 en rett til «inclusive education».
Barn er ulike, og det som skal til for å ivareta ett barns behov, er ikke alltid riktig for å ivareta et annets. I tråd med dette har skolene en plikt til å tilpasse opplæringen til det enkelte barns evner og forutsetninger, jf. oppll. § 1-3. Hvis slik tilpasset opplæring ikke er nok til å gi barnet tilfredsstillende utbytte av undervisningen, har barnet rett til spesialundervisning etter oppll. § 5-1 første ledd. Gjennom hele skoleløpet er det likevel barn som ikke klarer å være på skolen – noen i korte perioder, andre over år. Blant autistiske barn er andelen som utvikler ufrivillig skolefravær, høy. Et barn som ikke klarer å være på skolen, får ikke ivaretatt sin rett til utdanning. I tillegg er det stor risiko for at deres rett til helse heller ikke oppfylles."

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Ifølge opplæringsloven § 1-3 skal skolen gi alle barn tilpasset opplæring som ivaretar elevenes evner og forutsetninger. Tilpasset opplæring kan også bestå av intensiv opplæring etter reglene i § 1-4 om tidlig innsats på 1. til 4. trinn, noe som innebærer at skolen skal sørge for at elever som står i fare for å bli hengende etter i lesing, skriving eller regning, raskt får intensiv opplæring. De elevene som ikke har, eller ikke kan få, tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, har rett til spesialundervisning etter § 5-1. Reglene om tilpasset opplæring og spesialundervisning er med på å ivareta pliktene Norge har til å sørge for inkluderende opplæring etter FNs konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne artikkel 24. Skolen har også ansvar for at elevenes rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring, blir ivaretatt, jf. reglene i opplæringsloven kapittel 9 A. Reglene legger til rette for at alle barn skal bli inkludert i opplæringen. Likevel er det noen elever som ikke får et godt nok tilrettelagt og inkluderende tilbud i skolen. Slik skal det ikke være.
Det er kommunene som har ansvar for å gi alle elever en godt tilpasset og inkluderende opplæring i grunnskolen, og for å ha, eller skaffe seg, nødvendig kompetanse for å kunne løse sine lovpålagte oppgaver på en tilfredsstillende måte. Det er viktig at det er trygge voksne med relevant kompetanse tett på barna i skolen. Det er der utfordringer ofte kan fanges opp, og det er der det må tilrettelegges slik at alle barn opplever at skolen er et godt sted å være, hvor de får den opplæringen de skal ha.
Noen barn har utfordringer som gjør at flere tjenester må gi støtte og hjelp for at barnet skal ha det bra både på skolen og på fritiden. Det er helt sentralt at tjenestene er samordnet og samarbeider godt, slik at det samlede tilbudet oppleves som forutsigbart og trygt for eleven, og slik at kompetansen blir brukt på best mulig måte.
Jeg vet at det er utfordrende for mange kommuner både å sikre tilstrekkelig kompetanse og få samarbeidet mellom ulike yrkesgrupper og tjenester til å fungere godt nok. Mange kommuner har jobbet systematisk over år og lykkes i stor grad med å tilrettelegge for mangfoldet av elever i skolen og skape inkluderende fellesskap. Kommunene kan ha mye å lære av hverandre.
Staten bidrar med støtte til kompetanseutvikling for ansatte i barnehage og skoler og støttesystemet rundt, utvikler veilednings- og støttemateriell, innhenter mere kunnskap om hva som virker og vurderer regelverksendringer på området. Ny opplæringslov skal etter planen legges frem for Stortinget til våren.
Det at noen elever ikke klarer å gå på skolen er en problemstilling jeg tar svært alvorlig, og jeg har merket meg at barn med autisme og andre nevroutviklingsforstyrrelser ser ut til å være overrepresentert blant elever som strever med dette. Skolen har et ansvar for å ivareta elevene og for å legge til rette så alle kan trives og få godt utbytte av opplæringen. Det skal oppleves trygt å gå på skolen i Norge. Kommunen plikter å oppfylle retten til grunnskoleopplæring for alle elever, og må derfor følge opp elever med fravær med sikte på å øke skolenærværet.
Sommeren 2022 ga jeg Utdanningsdirektoratet i oppdrag å utrede flere ulike forhold knyttet til skolefravær, inkludert å vurdere hvilke tiltak som kan settes inn for å bremse utviklingen og utbredelsen av høyt skolefravær både på kort sikt og på lengre sikt. Direktoratet skal levere sine vurderinger senere i år, og deres anbefalinger vil være viktige for hvordan vi følger opp dette videre.
Vi tar med andre ord flere grep for å bidra til at alle barn og elever skal få et inkluderende pedagogisk tilbud, at de både skal bli oppdaget, få hjelp tidligere og få et tilrettelagt tilbud, men dette er et endringsarbeid som tar tid.