Freddy André Øvstegård (SV): Mener statsråden at retten til inkluderende utdanning blir godt nok ivaretatt i dag?
Begrunnelse
Nylig ble det publisert en vitenskapelig artikkel skrevet av Mona Martnes som omhandler ufrivillig skolefravær hos barn med autisme. Artikkelen peker på en rekke elementer. Den viser blant annet til følgende funn:
"I dag ser vi at andelen autistiske barn som utvikler ufrivillig skolefravær, er så høy at det tyder på en systematisk svikt. Det er flere undersøkelser som viser dette høye skolefraværet. En liten norsk undersøkelse viser at 53 % av en gruppe autistiske barn hadde opplevd vansker med å dra på skolen eller bli der en hel skoledag. Fraværet er ofte et symptom på for høyt stressnivå på skolen over lengre tid. Barnet har gjerne ønsket å gå på skolen, og har presset seg selv i flere år. Det handler altså vanligvis ikke om at barna ikke vil på skolen, men at de ikke klarer det."
Martnes skriver videre:
"Barn har en rekke rettigheter når det kommer til skolegang og undervisning. Etter FNs barnekonvensjon artikkel 28 og 29 og EMK4 TP 1 art. 2 har alle barn har rett til en utdanning som oppfyller visse kvalitative krav. I tillegg angir Grunnloven6 § 109 en rett for barn til å motta grunnleggende opplæring som ivaretar deres evner og behov. Videre følger det av FNs konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne7 artikkel 24 en rett til «inclusive education».
Barn er ulike, og det som skal til for å ivareta ett barns behov, er ikke alltid riktig for å ivareta et annets. I tråd med dette har skolene en plikt til å tilpasse opplæringen til det enkelte barns evner og forutsetninger, jf. oppll. § 1-3. Hvis slik tilpasset opplæring ikke er nok til å gi barnet tilfredsstillende utbytte av undervisningen, har barnet rett til spesialundervisning etter oppll. § 5-1 første ledd. Gjennom hele skoleløpet er det likevel barn som ikke klarer å være på skolen – noen i korte perioder, andre over år. Blant autistiske barn er andelen som utvikler ufrivillig skolefravær, høy. Et barn som ikke klarer å være på skolen, får ikke ivaretatt sin rett til utdanning. I tillegg er det stor risiko for at deres rett til helse heller ikke oppfylles."