Silje Hjemdal (FrP): Hvordan vil statsråden sikre forbrukerrettigheter også for de som ikke er på digitale plattformer?
Begrunnelse
En ny undersøkelse gjort for Forbrukerrådet viser at mange folk har problemer med å skaffe seg varer og tjenester de trenger – både fra det offentlige og fra kommersielle leverandører. Dette gjelder både de som ikke er til stede på digitale plattformer, de som mangler sikker digital identifikasjon (f.eks. bank ID) og de som mangler smarttelefoner og nettilgang. Resultatet av dette er at svært mange trenger hjelp (f.eks. fra familie) til å skaffe seg varer og tjenester de trenger.
Noen får også problemer med å orientere seg om markedet for det de ønsker eller trenger, i tillegg til problemene med å bestille eller betale for en vare eller tjeneste.
Til slutt kan det også være problematisk å få dialog med selger, for oppfølging, service eller klager, som kan føre til at enkelte ikke får oppfylt sin lovbestemte rett (f.eks. ved klage).